Karmanns sista?

den anrika karosserfirman Karmann har gått i putten. I denna veckan byggdes den sista bilen där, en Mercedes Benz CLK.

Karmann har mest fungerat som leverantör av lite mer komplicerade karosser för fordonsindustrin över hela världen, mestadels öppna bilar och hardtop-karosser.

Genom åren har man även gjort egna alster och förr om åren rena specialkarosser åt försigkomna kunder. Karmanns historia daterar sig ända tillbaks till 1901.

En Dürkopp från 1902 med kaross från Karmann i Osnabrück.



Adler Standard 8 1931, Adler var bland dom som Karmann hade avtal med att göra sin specialietet, öppna karosser.


Likaså byggde dom också Adlers egendomliga type 10 Autobahn cabriolet några år senare, denna från 1937. Likheten med VW är slående och efterkriget var det Karmann som efter Hebmüller byggde alla öppna Volkswagens.


Och då även Karmanns mest kända, Volkswagen karmann Ghia, här vid introduktionen på Franfurtmässan 1955.


Men även BMW:S fina coupéer 2000CS, 3,0CS som nedan och efterföljande 6-serien byggdes av Karmann.



Porsche 356 karosser kom härifrån, 912,914 och senare 968 sattes ihop kompletta.  
Bland de mer egendomliga inslagen från Osnabrück var en serie på knappt 300 bilar som sattes ihop åt AMC 1969, här är en av de ovanliga Tyskbyggda AMC Javelin med Karmann-emblem på takstolpen. 
 

Och emellanåt byggde man egna modeller mest för att visa upp på mässor, Karmann Cheetah från 1971 som ritades av Giugiaros nybildade Ital Design.


Karmann Idea 1991


och vid sidan av vanliga personbilar så har man sedan 1979 gjort påbyggnationer för husbilar, bas-serierna hette Cheetah och Gipsy, namn som tidigare använts just på deras egan conceptbilar. Detta var exklusiva husbilar som gjordes i begränsade serier, Top of the line från karmann på VW LT35 bas, Karmann Distance Gold Autovilla, med utfällbar balkong!


Karman har sedan länge vuxit ur lokalerna i Osnabrück och är idag globalt med faciliteter över hela världen, i USA byggs till exempel alla Ford Mustang cabrioleter av dom, likaså alla öppna Pontiac G6 och tills 2007 Chrysler Crossfire. Här byggdes även Ford Sierra XR4i för USA-marknaden under namet Merkur Xr4Ti



I brasilien dök en annorlunda Karmann-Ghia coupe upp jämte den reguljära modellen, Karmanns dotterbolag där gjorde denna Karmann Ghia TC åren 1970-75.


Och Karmann Brasil har även byggt
Land_Rover_Defender på licens.

Konkursskydd ansöktes om redan i april och fick avslag i Juni, nu byggds den sista bilen där som sagt och framtiden är oviss. Karmann kommer inte att försvinna, men vad det verkar i nuläget kommer produktionsinriktnignen ändras, men den som lever får se.


Kommentarer
Postat av: Larsson

"Tyskbyggda AMC Javelin"? - ja, mycket skall man se innan öronen ramlar av... hade jag ingen aning om... BYGGDE de något tro eller MONTERADE de "bara"? Antar arr det var vagnar avsedda för europa? för de skeppades väl inte tillbaka?

Postat av: Mårten

dom kom väl i CKD i lådor och monterades hos Karmann, byggsats, lim ingår ej :)

2009-07-01 @ 22:55:13
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Peter Kampf

Bra reportage! RIP

2009-07-02 @ 08:27:53
URL: http://k-retro.blogspot.com
Postat av: svensson

Intressant.



(För övrigt skönt att den ljudsatta reklamen tycks ha försvunnit. Från denna blogg alltså. Den som du inte hörde.)

Postat av: Farbror Sid

Bra post! De där BMW modellerna var ena riktigt skönheter tyckte jag och tycker ännu.

2009-07-02 @ 14:09:18
URL: http://farbror-sid.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback