Karosslära - del 1

Hej, nu blir det lektionsdags här på bloggen.


Jag har använt en del märkliga termer i inlägg som avhandlar diverse karosserier som kanske inte är så allmänt kända, som landaulet, sedanca å så vidare.


Vi mjukstartar med en enkel definition på öppna bilar, cabbe som det heter på ren svenska.


I tyskland pratar man om Kabrio/Kabriolett, i frankrike Decapotable, engelsmännen brukade kalla det för en drophead coupe, medans i USA heter det convertible coupe.

  

Urdefinitionen som skiljer cabben från en roadster är att dom var båda var strikt tvåsitsiga, men cabben har fasta vindrutestolpar och riktiga sidorutor som går att veva upp och ner. Medan roadstern saknar sidorutor och har en fällbar vindruta. Denna definition har med åren blivit något flytande.


En "äkta" convertible coupe, La Salle från 1927.





Traditionell roadster anno 1929, denna Packard är en rumbleseat roadster dvs med svärmorslucka. Vindrutan är fällbar som sig bör på en riktig roadsterkaross.




I England, Tyskland och till viss del i USA fanns det även nåt som betecknades doctors coupe.Det var cabrioleter som oftast, men inte alltid hade dörrar med sidorutor. Och ibland även en löstagbar hardtop.  Vad som kännetecknar en doctors coupe var i allmänhet en hög coupeprofil, och avsaknad av baksäte. Här en typisk sådan kaross från Salmsons på en Armstrong Siddeley från 1925. Och förlagan som sägs vara den första doctors coupén kom från Oldsmobile redan 1903, men det rörde sig faktiskt om en helt sluten coupékaross.


 


Så fanns det nånting som hette Speedster. Dessa var ursprungligen dörrlösa tvåsitsiga karosser, som hade sin grund i racerbilar. Men senare kom främst Auburn att benämna sina roadsters som speedsters för att understryka sin sportighet. En Speedster var alltså oftast lägre och med avsmalnande bakparti kallades de ofta boattail speedster.


Ursprunglig Speedster, Marmon från 1914.




Den italienska motsvarigheten till Speedster med samma bakgrund kallas för Barchetta som exempelvis denna Ferrari 212 Inter från 1952




Speedsters som dom är mer synonyma med, som denna Auburn Speedster från 1936. som ju då är en boattail speedster



Innan begreppen speedster och roadster fanns så kallades tvåsitsiga vagnar utan dörrar för Runabout. Ett exempel är denna Packard från 1903. men även när man började förse dom med dörrar så levde begreppet kvar innan det fasades ut av roadstern .




Men i Europa användes oftast benämningen voiturette för samma slags vagn, en diminutiv form av det franska ordet för fordon, Voiture. Typisk sekelskiftes-"Voiturette" en belgisk Vivinius från 1900 jämnt.




Också en runabout eller voiturette om man så vill fast ändå inte, med höga smala hjul och rejäl markfrigång kallades dessa Motor buggys. En rätt vanlig konstruktion i den amerikanska bilismens barndom innan man det fanns riktiga vägar. Fast detta är faktiskt en svensk motorbuggy, en Åtvidaberg typ B från 1910




Men är denna roadstern en roadster? Egentligen inte, den faller under benämningen cyclecar. ett slags billiga bräckliga minibilar som uppstod i mitten på 10-talet, inte mycket mer än en motorcykel med fyra hjul. Denna GN från 1921 är bland de sista av cyclecars.




Men att röra till begreppen är det något nytt då? Nej redan i samtiden började man med detta. En runabout kan vara en roadster eller en speedster men samtliga namn är korrekta.

Som denna Studebaker från 1914 som är till namnet en model SC runabout. Vissa kännetecken har den som bakpartiet utan lastmöjlighet, men den har en fast ruta och ovanligt nog fasta sidorutor som en cabriolet.




Och detta är 1929 års Stutz Blackhawk Speedster, men som ju har en separat sittbrunn bak men däremot inga sidorutor. Så egentligen borde den hetat nånting annat.





Och redan 1920 så kom denna Marmon roadster med en typisk roadsterkaross fast med fullt baksäte.  Crossover är alltså inget nytt.




Senare så envisades Studebaker med att kalla coupéer för Speedster. Som denna President Speedster från 1955.




På sjuttiotalet så kunde man också köpa en Ford Pinto Runabout som synes har väldigt få drag gemensamt med ursprunget.




I grunden är en tvådörrars öppen bil en cabriolet, medan en fyrdörrars dito är en tourer eller phaeton, men i England var det oftast tvådörrars små sportiga karosser som hette tourer med i bästa fall ett nödbaksäte.

Men en tvådörrars fyrsitsig vagn i england kunde lika gärna kallas drophead coupe, och en normal coupe hette fixed head coupe, och dessa var i regel enbart tvåsitsiga med enbart en sidoruta per sida.


En roadster i england var oftast benämd som drophead coupe om motsvarande modell fanns som fixed head.  En annan engelsk specialitet som sågs på trettiotalet och även en bit in på sextiotalet som på denna Singer Gazelle från 1958 var Three position drophead coupe man kunde som synes fälla halva taket, eller hela.




Så med detta fick man fick nånting som påminde om äldre tiders Sedanca de ville, men det tar vi i nästa kapitel.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Larsson retar sig på alla som kallar sufletten på en öppen kaross för "cabb"... nästan lika illa som när folk kategoriskt kallar alla amerikanska bilar för "raggarbilar"...

Postat av: Mårten

Näe, när det ju heter "cabbtrasa" ;)



raggarbilar, ja faen va sur man blir, när jag köpte Capricen bodde jag i närheten av ett dagis å hörde hur föräldrarna sa till sina barn att där stod minsann en "raggarbil"...

Sen har jag aldrig förstått tjusningen med att åka runt i en soptunna, tänker typ på en viss lila sönderbonkad Plymouth hgw med höbalar, jag tror du vet vilken bil ja menar...

2009-03-08 @ 21:28:15
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

Jo, jag vet...

2009-03-09 @ 06:37:54
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback