Karosslära - del 4

Coupé är liksom alla andra definitioner på karosser väldigt mycket äldre än bilen självt. Och länge var täckta bilar mer undantag än regel. Två tidiga exempel på de allra första coupéerna som specialbyggts en Renault från 1903 och en stilig De Dion från 1906. Denna har små runda rutor på sidan och borde då faktiskt kallas för en Opera coupé Sentida kasrosser dylikt synts på är ju Lincoln Continental och Ford Thunderbird.

 

Men en Opera coupe kunde även ha fullstora bakre sidorutor på coupéer från 10-talet och ett tag framåt. Även elbilarna Detroit Electric, Milburn och Baker som alla var snarlika hade en hög coupe med stora glasytor, där passagerarna inen satt vis-a-vis med föraren i baksätet, kallades också operacoupéer.



 Nu började man också kalla en del för Sport coupe, och nu får man hålla reda på att räkna rutor. På en sedan räknar man rutor per sida (utom ventilationsrutor) På en coupe räknar man sidorutorna på båda sidor plus vindruta. 

Så en sådan här "Sport Coupe" som den här Chevroleten från 1927 är en three-window coupé. Men den är dessutom mer än så, för detta kallas också cabriolet faux alltså falsk cabriolet, vilket var rätt vanligt på just sport coupes att de skulle imitera en sportigare öppen kaross. 

Denna Lincoln från 1929 är faktiskt en coupe, fast ett gränsfall, mer korrekt är det en victoria coupe då dessa hade längre sidorutor bak fast i regel ett markerat bakparti där denna har en koffert istället.




Victorias är alltid en five-window coupe, men som alltid går det ju att röra till det som denna Studebaker Victoria coupe anno 1927 som samtidigt är en Opera coupe och en landau coupe eller rent av en cabrio faux med de stiliserade gångjärnen.

Strikt tvådörrars sedaner med taket ända till bakkant faller annars under kategorin Coach, en amerikansk benämning som också daterar sig tillbaks till hästvagnarna och diligensernas tid.


Som denna Dodge från 1925 är en typisk coach.





Hos Ford använde man egna begrepp och kallade sin coach för "tudor" och sedanen fick då heta "Fordor" fram till 1942 års modeller.


Ford erbjöd både tre och femfönsters coupéer fast bara med ett säte för två personer, annars var det brukligt att just en tvåsits coupe utan baksäte kallades business coupe. Då dessa var de billigaste bilarna i prislistan och tycktes om av främst handelsresande. De hade extra lastutrymme istället för baksäte. Business coupes var en stor verksamhet hos Terraplane till exempel fick business coupe till och med ett utdragbart flak. 


 
Senare när den traditionella coupen försvann ersattes dessa av business sedan, även kallade utlility sedans, sista året en tvådörrars business sedan utan baksäte gick att köpa från Ford var 1960.


Femfönsters couper kom under senare delen av 30-talet att benämnas club sedan hos vissa tillverkare. Efterkrigstiden såg helt nya typer av karosser och hos Hudson kallades tvådörrarsbilar med kort tak för club sedan, och med längre tak för Brougham sedan som denna 1949 års Hudson nedan.




Denna stil med en tydligt markerad coupédel som sveper framåt i nederkant förekom i Frankrike men var relativt ovanlig, återfinns främst på en del Bugattis, men detta är en Peugeot 201 från 1931. Stilen kallas Fiacre

En typ som denna Bentley från 1930 med låg svepande kaross från Corsica kan kallas Continental coupe, det var liksom continental sedans avsett för snabba och bekväma resor genom kontinenten, därav namnet.  Rymliga, snabba och framför allt eleganta var ledorden för denna stil. Sentida efterföljare är GT coupén 



Bugatti hade återigen i serien type 57 ett par coupéer med helt egna stilnamn.


Ventoux

Atalante



Och den extrema Atlantic




I Usa började man på trettiotalet runda av karosserna baktill , dessa kallas ibland för slantbacks, och som ren coupe suddades gränsen mellan en coach och coupe på det sättet ut och generellt kallas dessa coupéer antingen Airline eller Airstream. I Frankrike var det mer brukligt med Aerocoupe.

Airline coupe på MG 1935.



Och en mer extrem fransk Aerocoupe, Delage D8-120S från 1937 med kaross från Pourtout. Man kan säga att detta då är föregångare till efterkrigstidens "fastback" i samma profil. 



Bland sportbilar kom en ny beteckning upp under femtiotalet. GT coupe. GT nedärvdes från förkrigstiden Continental-stil ,alltså en sportig bil som samtidigt skulle vara rymlig och bekväm nog för långa resor. GT står för Gran Turismo. Typexempel på en italiensk GT coupe är ju Lancia Aurelia.  Så uppstod med GT-bilarnas entré begreppet "2+2" en sportcoupé med plats för fyra personer åtminstone på papperet. Främst för USA-marknaden gjordes många modeller i 2+2-versioner med ett litet symboliskt baksäte främst för att rent tvåsitsiga bilar blev dyra att försäkra där. 



Efter kriget så såg bilarna annorlunda ut. Generellt är en coupe fortfarande en tvådörrars sedan med kortare tak. Aerosedaner blev till vad som sen kallades fastback. Och från fastback tar man steget till kombicoupe där man har ett sluttande bakparti som går att öppna i ett stycke. En version på detta är ju Saab 99.


Även kallat hatchback eller som hos Toyota som föredrog namnet liftback. BMW däremot kallade denna stil Touring  och nu börjar man så smått glida över på nästa ämne, kombin, vars historia vi tar nästa gång. Och varför fransmännen envisas att kalla dom Break.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Ser fram emot artikeln om kombin :-) Än en gång Tack för intressanta artiklar!

Postat av: Jokern/ Woodridge

Håller med föregående.

Den där Bentleyn är ju så jä**a grym, så man får gåshud. Snacka om original Hot Rod.

2009-03-14 @ 21:20:51
Postat av: Mårten

då skall du se Daimlern Corsica byggde samtidigt...

Den är "rakish", ännu längre huv och ännu lägre kaross :) detta var bilar för kräsna och välbeställda, som det inte finns nån motsvarighet till idag, dessa specialvagnar kostade ungefär lika mycket som en liten koloni eller nåt..

2009-03-14 @ 21:36:44
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hmmmm.....ännu längre huv, och lägre, låter ju hur brutalt som helst.

Det där med dyra, dom har ju inte blivit billigare med åren heller.

2009-03-15 @ 10:44:22
Postat av: Mårten

Daimlern finns i inlägget över :)

2009-03-15 @ 11:01:12
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: F

Exakt en sån indisk gul Saab 99 combi cupé -75 har man delvis växt upp i....och bilfan gav också upp med mina händer på ratten en vinterdag 1994

2009-03-16 @ 10:27:54
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Mårten

renault 4 å saab 99, stackars barn.. ;-)



2009-03-16 @ 16:01:45
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback