Karosslära - del 6

Jeep är ett av de luddigaste begreppen inom bilvärlden, och därför missbrukas det ohämmat.


Men vi börjar innan Jeepens födelse, just fyrhjulsdrift är inte så nytt, redan på 10-talet fanns det på en del lastbilar, men det dröjde länge innan det blev behändigt i mindre vagnar och personbilar.


På 10-talet så konstruerade den franska ingenjören Adolphe Kegresse på uppdrag av ryska kungadömet en slags terrängbil med drivbandsboggi.
Efter ryska revolutionen var beställningarna från Tsarens hus något decimerade och han vände sig till franska armén istället. Dessa bandvagnshybrider blev framgångsrika och kallades just Kegresser

Citroen-Kegresse från 1932.



Men Kegessen var klumpig, under senare delen av 30-talet så byggdes förstärkta personbilar istället, som i tysktalande länder benämndes Kübelwagen mest kända är ju Wehrmachts Kdf-wagen/Volkswagen Kübelwagen men här är en litauisk dito, en licenstillverkad Vairogs-Ford Junior.


Kübelwagen saknade tak och i regel även dörrar, en heltäckt dito kallades Kommendeurwagen som denna fyrhjulsdrivna Volkswagen från krigsåren.




Innan krigsutbrottet gick USA:s krigsdepartement ut med ett anbudsuppdrag, men ville fortast möjligast ha fram ett "General Purpose vehicle" en "GP" som alltså blev i dagligt tal Jeep.


Willys, Ford och flera andra var inblandade i projektet, men anbudet vanns av lilla Bantam, som dock inte hade kapaciteten att masstillverka den. Ford och Willys tog de största bitarna istället och namnet "Jeep" kom att patenteras av Willys. Namnet Jeep kom sen att vandra runt, dels licenstillverkades den i många länder, som här en fransk Hotchkiss Jeep och en holländsk Nekaf M38 Jeep.

 


Vid denna tid så hade Willys köpts upp av Kaiser corperation 1953. Året efter lade man ner personbilstillverkningen i USA för att fortsätta den i Argentina istället. Jeeparna och lätta lastbilarna i FC-serien kom dock att fortsätta produceras hemmavid. Och kallas under denna period för Kaiser-Jeeps.

1970 gick Kaiser-Jeep upp i AMC som då förvärvade guldägget Jeep och fortsatte lansera det under eget namn och vidgade modellutbudet. 1987 Gick AMC i sin tur upp i Chrysler Corperation. Som nu byggde vidare på det inarbetade conceptet.

Jeep är alltså ingen fordonstyp, det är ett patentskyddat varumärke vars rättigheter i dagsläget ägs av Chrysler Corperation.


Och därför existerar det heller ingenting som över huvudtaget kan heta "Stadsjeep"


En avart av ursprungsjeepen var en modell som kallades Jeepster som byggdes i två omgångar,1948-50 och 1968-75 under namnet Commando, den borde tituleras som en egen fordonsstil för ingen annan byggde nåt liknade, en slags sportjeep, som är närmast en slags tvådörrars tourer.


Redan 1946 gjorde Jeep en civiliserad modell, som kallades rätt och slätt "Station Wagon"  och till skillnad från dåtidens stationsvagnar hade den hel stålkaross. Denna modell är urtypen för Jeeps Grand Cherokee och alla andra avkomlingar av den typen av bil idag. 




Ursprungligen var jeeps civilare bara tvåhjuldriven. Fyrhjulsdrift återkom senare. Ville man på denna tid ha en 4x4 så fick man vända sig till exempelvis Marmon-Harrington som byggde om personbilar och lätta lastbilar till detta. Som denna Ford F-1.


Samtidigt i England så hade Land Rover kommit lite för sent för kriget den var ämnad för, även där byggde man en civilversion liknade jeeps station wagon på ett tidigt stadium.


Land Rover Estate car från 1949 blev ingen framgång.

        

Land Rover är alltså ingen Jeep, utan bara en Land Rover, båda är skyddade varumärken och inget annat.


Generella beteckningar för allhjulsdrivna bilar är mer korrekt 2x4 och 4x4 men det säger ingenting om själva biltypen. Utan bara om de tekniska specifikationerna, 4x4 är permanent medans 2x4 är alternativt urkopplingsbar drift.


I tyskland kom senare Kübelwagen efterträdare att bli Geländewagens helt enkelt terrängvagnar, DKW Munga är en tidig sådan
      

Och just Mercedes långkörare G-wagen är en typisk sådan. Som även licenstillverkas lite varstans, här en österrikisk Puch G-250 från 1991.


¨

Amphibiebil finns det också när vi talar om bilar som inte bara är gjorda för vägbruk.

Första framgångsrika amphibiebilen var en modifierad Kübelwagen, som ju naturligt fick heta Schwimmwagen




En av få amphibier som gjorts för kommersiellt bruk var tyska Amphicar som byggdes under sextiotalet, en nätt sportig cabriolet med propellrar.




Och så finns det återigen ett gäng fordonstyper som faller utanför alla kategorier, på rak arm skulle jag kalla detta för "träskmonster". Ryska Lada specialbygger Niva Marsh på detta vis för riktigt jäkliga förhållanden.





Men det finns ingen fordonstyp som heter Jeep, dessa är alltså i princip stora stationsvagnar med två eller fler dörrar.  Så är även det som idag kallas SUV, med förhöjd markfrigång, kombikaross och fyrhjulsdrift. Vilket inte heller är så särskilt nytt för just det konceptet byggde AMC redan 1980 med sin Eagle.





Och en "stadsjeep" glöm det...  


Kommentarer
Postat av: Larsson

Tänk vad missbrukat ordet "Jeep" har varit! "Toyotajeep" säger folk tex!



I ett annat sammanhang finns ordet "Slangjeep" som är en benämning på en sorts "brandbil" ("brandbil" finns inte heller egentligen, men det är en annan historia).



Bantam fick väl fö äran, som plåster på såren, att tillverka släpvagnar till Jeep?

Postat av: Mårten

bantam, släpvagnar, så kan det mycket väl ha varit ja.

Helt riktigt, det finns tankbilar, pumpbilar, slangbilar, stegbilar,m m på en brandstation, men ingen brandbil :)

2009-03-19 @ 07:30:03
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Du är alltid så petnoga med termerna.



Visst finns det i dagligt tal något som heter "jeep", det kan inget varumärkesskydd i världen hindra.



"Språket är inte logiskt, det är sociologiskt" så att säga.



Jag tror det bor en språkpolis i Hr. Svammelsurium. Låt gå för att fel ska vara rätt (!) men att förbjuda folk att säga "jeep" och "stadsjeep" är lite väl magstarkt.

Postat av: svensson

Varumärken och begrepp: "jeep" är ett så kallat degenererat varumärke, ett som används på en hel bilklass och inte bara ett märke. Jfr "termos", "walkman", "svinto", "gladpack" osv: från början varumärken, idag allmänna begrepp för varutypen ifråga.

Postat av: svensson

Tyska "Kübelwagen" är förresten ett smeknamn, av "Kübel", m, "hink, bytta, balja" = bilen ser ut som en bytta.



För övrigt en najs bildparad att börja dagen med.

Postat av: Mårten

jag säger själv "jeep" givetvis för enkelhetens skull, :) KUbelwagens namnursrung är ju som du säger, liksom med jeep så var det ett smeknamn som sen blev självgående.

2009-03-19 @ 15:55:41
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

Om man nu skall vara petig - och det skall man ju ;-) - så var det släpkärror och INTE släpvagnar Bantam tillverkade...

2009-03-19 @ 17:46:02
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: svensson

Tack för distansen Mårten...



För apropå "brandbilar" (som alltså inte finns), hur är det med "polisbil"? Ger mig den på att det i deras rullor heter "patrullbil", "radiobil" eller något annat förtroendeingivande...

Postat av: Mårten

jo det är ju sant, dom har nog inget som heter just polisbil i garagen :)

2009-03-20 @ 14:11:20
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback