The Italian job
Italienarna kan det där med stil och finess, därför har italienska firmor ofta fått formge en hel del specialbilar åt andra tillverkare, väldigt ofta åt amerikanska.
Specialkaross åt privatkund på Cadillacs stora V16 chassi från 1931, karossen en så kallad boattail speedster är gjord av Pininfarina.
En del är dock privata kundjobb som denna vagn med kaross från Vignale från 1948. Det är svårt att se att det egentligen är en Packard
1952 ritade Pininfarina denna vackra fastback på Packard Patrician, men den kom inte att btggas då utan först på 90-talet blev den till efter originalritningar.
Chrysler Imperial från Ghia, specialbyggd åt Vatikanen 1952.
1953 byggde Ghia denna extrema Cadillac coupe åt Rita Hayworth.
Denna vackra coupe från Vignale är mycket större än den ser ut, för det är egentligen en 1954 års Cadillac
Som synts innan så hade Pininfarina en förkärlek för runda öppna gap under en period. Här är Rambler Palm Beach från 1956.
Cadillac Starlight och Jaqueline från Pininfarina från 1959 respektive 1961.
En Studebaker lark i ny kostym från Italsuisse 1961.
Denna vackra coupe från Pininfarina är byggd på en Chevrolet Corvair 1962.
Ford Mustang 1966 i bertones tappning.
1968 byggde Ghia denna prototyp kallad Centurion. Detta var en tanke att uppdatera den ålderdomliga Checker-taxin, men Checker valde istället att köra vidare på sin gamla kaross ända till the bitter end 1982.
"Nart" från Zagato är faktiskt en Cadillac Eldorado i italienskt fodral. 8,2 liters V8 och framhjulsdrift får faktiskt plats under den låga huven.
Karossen är väldigt typisk för Frua runt 1970, och det är inte lätt att se vad det är för något egentligen. Rätt svar är faktiskt Dodge Challenger
Som vanligt en knippe trevliga och sällsynta vagnar...
Ghias Rita Hayworth-Cadillac ser ut som en förstorad Karmann-Ghia. Funkar nästan... eller?
Annars var denna kavalkad en skön blanding av fult och snyggt, mest det senare.
jo, formspråket går i viss del igen på den betydligt mindre men vackra VW:n
Det är något speciellt med de äldre modellerna!
Jag föredrar dem framför många nya!
Trevliga sidor! Fast Messerschmit som jag är så måste jag förstås rätta en sak: Fastback Packarden "The Parisian"är inget gammalt Pininfarina-bygge utan ett "coachbygge" byggd på 1990-talet. Fritt designad men inspirerad av en del gamla Pinin Farina skisser. Läste ett reportage om den bilen i någon tidning (Car Collector?) för några år sedan. Tror att den byggdes av Carl Schneider som köpt flera gamla skisser på Retromobile i Parisoch byggt tre olika bilar med dessa som inspirationskälla
Ah, tackar. Messerscmitta på bara :) en del obskyriteter är det väligt luddigt med information om så jag är bara tacksam för feedback.
click here for the top US home mortgage around