Flygande reklam

Det faller ju sig naturligt att SAAB använder sin flygavdelning i sin reklam.

   

Mer förvånande är att som inte gjort det i den utsträckning som man tycker en flygplanstillverkare borde göra.

  

På sextiotalet satsade man hårt på export, USA-marknaden var som för alla tillverkare viktigast. Svenska jaktplan var exotiska men dock välkända over there, bilen var det dock inte.

En amerikansk bekant i San Fransisco, Mike Sealey var en av få amerikaner som var insatt även i tvåtaktens mysterier och han hade haft en del och göra med både SAAB och andra udda fordon förr i tiden. Han sa så här "You know, we always wondered how a manufacturer could put ut such brilliant state of the art fighter planes at one end and such crappy cars at the other..."

Kommentarer
Postat av: svensson

Man var flygtekniker i första hand, biltillverkningen var mer en bonusgrej.



Amatörism på gott och ont var ledordet för SAAB; originella lösningar parat med dålig kvalitetskoll tycks ha gällt för bilarna.



(Förresten Mårten, du som gillar science fiction, vill du ha ett friex av min senaste roman? Lovordad i bloggosfären (till exempel av "Drömmarnas berg"), jag jag fick även ett mail från en äkta INGENJÖR som läst den och gillat den. Då måste jag ju veta vad jag talar om...



"Antropolis" heter verket. Gå in på "Galaxen", se mitt mail och maila mig din hemadress om du vill ha ett friex. "No strings attached", inga krav på recension el dylikt.)

Postat av: Farbror Sid

Snygg blogpost!

2009-05-22 @ 17:17:35
URL: http://farbror-sid.se
Postat av: F

Det där citatet har man återkommit till flera gånger. Jag funderar på hur det kunnat se ut om man "bilat om" reklamen med J 35F-2 du visar - "You should see the aircraft we make" ;)

2009-05-24 @ 21:08:37
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback