Dubonnets tulpanracer
Vissa individuella fordon utmärker sig mer än andra och kommer all för alltid kommas ihåg i historien. En sådan vagn är Andre Dubonnets specilla Hispano-Suiza som han lät bygga 1924.
Andre Dubonnet var vide den tiden bara 26 år men hade redan hunnit bli erfaren racerförare och stridsflygare. Under kriget hade han tjänstgjort vid tredje skvadronen och blivit flygaress med sex luftsegrar. Dessutom ställde han åren 1924 och 1928 upp som bobsleigh-åkare i olympiska spelen.
Pengar var inget problem då han var arvtagare till den välkända konjak och aperitif-bolaget Dubonnet.
Det var antagligen hans bakgrund som flygare som gav honom idén att låta bygga en kaross helt i trä till sin nya racer. Hispano Suizan hade en sexcylindrig motor på närmare åtta liter och gav över 200 hästar, och för karossen vände han sig inte till någon av de etablerade karossmakarna utan till flygplanstillverkaren Nieuport i Bois-Colombes.
Dom visste hur man skulle bygga en kaross så stark och lätt som möjligt. stommen utgjordes av tunna träbbor i asp, som sen täcktes med fanérstrippar av tulpanträ som fästes med tunna bronsnitar. Sedan slipades ytan och nitskallarna släta innan hela karossen fernissades. Hispano-Suiza H6 var riktigt stor bil, men trots detta vägde den enorma tourerkarossen till denna under 100 kilo.
I närbild ser man dels det fina avgassytemet i koppar med sin värmesköld i samma metall. Och de tusentals tunna bronsnitarna som nästar fast bitarna av tulpanträfanér vid stommen.
Dubonnet tävlade med denna bilen i Targa Florio-loppet på sicilien med sjätte plats som resultat, senare samma år kom han och Hispanon sjua i Coppa di Florio. Bilen kördes för egen maskin till och från dessa långloppstävlingar. Man skruvade av skärmar och annat innan start så var bilen "race-ready". Här är André Dubonnet i depån med Hispano-Suizan vid targa Florio 1924.
André Dubonnet kom senare att låta bygga en annan Hispano-Suiza på 30-talet, som är lika berömd, men mer om den en annan gång.