Gurney Nutting

De flesta karossmakare, i synnerhet de som fick statusen kungliga hovleverantörer "Royal Warrant" hade som Hooper, Barker och liknande, gamla anor från hästdroskornas tid, ett undantag dock var Gurney Nutting Ltd som började sin verksamhet i Croydon 1919.  1923 totalförstördes fabriken  i en brand och man flyttade till Chelsea, 1925 levererades den första karossen till Rolls Royce.

Men också många Bentleys försägs med sportiga karosser från Gurney, som denna 3 litre från 1927.


Och likaså en del utlänska chassin, denna Hispano-Suiza med Gurney-kaross är från 1928.


Jämt 100 exemplar byggdes av Bentleys värstingmodell runt 1930, den stora 8litre med rak åtta på just 8 liter, här med Gurney Nutting sport tourer kaross.


En av de mest legendariska bilarna genom tiderna, Wolf Barnatos speciella "Blue train bentley" byggdes också av Gurney Nutting på ett Speed Six chassi 1930


1931 vände sig rekordföraren Sir Malcolm Campbell till just Gurney Nutting för att experimentera fram en extrem kaross till sin nya rekordmaskin Bluebird, som hade en Napier-Lion motor på hela 1450 hästkrafter. Här är Campbell med sin Bluebird hösten samma år efter en rekordkörning på Daytona Beach på 393km/h. senare modifierades Bluebird med ny kaross och Rolls Royce motor och nådde hela 480km/h 1935.



1932 en Daimler Double Six med sport saloon kaross från Gurney Nutting.


Gurneys coupékarosser kännetecknades ofta av låg taklinje som denna Rolls Royce Phantom II Continental från 1933.


en Rolls Royce 20/25 cabriolet från 1934.


Och en Phantom Ii från 1935 med svepande coupékaross.


En Duesenberg försågs också med kaross från Gurney Nutting på ett model SJ-chassi 1935.


Strömlinjeform och "airline" stilen var mode i mitten av 30-talet och denna stora Rolls Royce 25/30 tourer byggdes 1934.


Och 1936 denna Bentley Airline saloon.


från samma år också en Bentley i mer traditionell stil med sedanca-kaross.


och en Bentley som sedanca-coupe med nedskuren midjelinje 1937.


Sedanca De Ville på Rolls Royce Phantom III från samma år.


Rolls Royce Wraith presenterades 1939 och här en stor tourer med Gurneys kaross.


Och en Wraith sedanca med canné-dekor, 1939


Även en Daimler DE36 byggdes i samma stil 1939.


En av de sista bilarna att lämna Gurney Nutting före krigsutbrottet var denna Bentley med vacker coupékaross.



Efter kriget hade efterfrågan på specialkarosser avtagit betydligt, Gurneys verksamhet var strakt decimerad men ett par stycken karosser till Bentleys nya mk VI gjordes dessa två sedancas, en stil som nu var på utdöende, levererades 1948.




J.Gurney Nutting sjlv hade avlidit 1946, chefsdesignern A.E MacNeil som varit Nutting trogen i alla år hade under kriget knutits till De Havilland, och genom det gått vidare till james Young Ltd som nu ägdes av Barclay group tillsammans med Rolls Royce. Nutting kom i huvudsak att sälja restlager av karosser och bilar som stått undangömda under kriget och åta sig servicearbeten i samarbete med James Young. Man byggde även en del busskarosser i kompositmaterial i början av femtiotalet men detta blev itne heller särskilt framgångsrikt. Här en tourist coach från 1952 på AEC Regal.



Kommentarer
Postat av: svensson

Jag kan bara säga: förnämligt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback