Måndagsfika i Arvika
veckoträffar för veteranfordon är ett fenomen som sträcker sig från norr till söder under säsongen. Alltså var man än befinner sig i landet så är det inte långt till något sådant. Denna måndagen blev det Arvika.
Arvika Fordonsmuseum http://www.arvikafordon.nu/ hade dragit ut sin egna JC Indigo till parkeringen.
Lilltysk och Stortysk, Messerschmitt från 1955, måste bli otroligt hett under ostkupan då termometern visade stadigt över 30+ denna dag. BMW 3,0 är en av mina favoriter, underbar och underskattad modell som man sällan ser i så här minutöst fint skick. Ännu större dock Chevrolet Impala från 1964 i lika fantastiskt skick, detta är en svensksåld lågmilare med under 1500 mil på mätarn! Sportig sommarbil i form av en Triump Spitfire dök också upp.
Ännu en Stortysk, Mercedes 300 är en pampig vagn från 1955. Så smiter vi in på själva museet för att kika lite närmare på två av deras nyförvärv. Den första är en enorm Benz 16-40 från 1913. Benz lierade sig med Mercedes 1926 till det märke vi känner idag. den andra är en Willys-Knight från 1928, tillnamnet Knight kommer från den intressanta motorn i dom som konstruerades av Knight, den har en så kallad slidventilsmotor, Sleeve_valve
Och en trevlig Ford Galaxie från 1968 dök också upp, denna vagn är välbekant för alla som läser larssons.blogspot.com/
Och en titt in i den fina 3,0 BMW:n, den har en delutrustning som är sällsynt i dessa, elhissarna t ex, och A/C, en pryl jag bara sett i instruktionsböckerna till dessa innan.
Arvika Fordonsmuseum http://www.arvikafordon.nu/ hade dragit ut sin egna JC Indigo till parkeringen.
Lilltysk och Stortysk, Messerschmitt från 1955, måste bli otroligt hett under ostkupan då termometern visade stadigt över 30+ denna dag. BMW 3,0 är en av mina favoriter, underbar och underskattad modell som man sällan ser i så här minutöst fint skick. Ännu större dock Chevrolet Impala från 1964 i lika fantastiskt skick, detta är en svensksåld lågmilare med under 1500 mil på mätarn! Sportig sommarbil i form av en Triump Spitfire dök också upp.
Ännu en Stortysk, Mercedes 300 är en pampig vagn från 1955. Så smiter vi in på själva museet för att kika lite närmare på två av deras nyförvärv. Den första är en enorm Benz 16-40 från 1913. Benz lierade sig med Mercedes 1926 till det märke vi känner idag. den andra är en Willys-Knight från 1928, tillnamnet Knight kommer från den intressanta motorn i dom som konstruerades av Knight, den har en så kallad slidventilsmotor, Sleeve_valve
Och en trevlig Ford Galaxie från 1968 dök också upp, denna vagn är välbekant för alla som läser larssons.blogspot.com/
Och en titt in i den fina 3,0 BMW:n, den har en delutrustning som är sällsynt i dessa, elhissarna t ex, och A/C, en pryl jag bara sett i instruktionsböckerna till dessa innan.
Kommentarer
Postat av: Larsson
Det var kul att träffas - hör av Dig nästa gång Du är i krokarna...
PS. Bägge knutkorsen var torra och utslitna och är nu utbytta mot nya :-)
Trackback