Alla Allarder på kajen.

Onsdagar är traditionellt träff vid maritiman under säsongen, denna soliga onsdag borgade för trängsel på platsen, och det blev det också.



   
Blandadde karameller på Kajen, Chrysler Windsor coupe från 1951, och tio år äldre är denna fina mercury cabriolet. Mercedes W109-serie här en 280SE coupe från 1970 är bland de mest eleganta och precisa bilar som mercedes någonsin gjort. Den vita Imperialen beskrvs närmare förut från Nääs och är ute och rör på sig rätt flitigt under sommarhalvåret.

Modern klassiker, BMW:S vackar 850i coupé, denna från 1991. Klassisk klassiker,Triumph TR6. Och Samtida Corvette från 1976, detta är en Corvette L-82 som dessutomär svensksåld. Mer 90-talssport i form av en kaxig Ginetta G33.
   
   
Mer Brittsport, MG A, och brittiskt fast mindre sportigt, en ovanlig Morris Cowley från 1957, detta var en budgetversion av Morris Oxford som hade den mindre 1200cc motorn från Austin A40. I trängseln hittar vi också envacker Alfa romeo GT Junior från 1975, och in rullar en ganska ovanlig Oldsmobile F-85 sedan från 1966

Nedcabbat gällde denna soliga kväll. Tidig Volkswagen cab från Karmann byggd 1951,och Cadillac-maffian var på plats, Sahléns senaste Eldorado Biarritz från 1958 visades upp. Och här är Chevrolets märkliga svansmotorbil Corvair från 1964. Halvamerikanskt, Sunbeam Tiger var en tiger i siamesskinn, Fords 260" V8 skohornades ner i den lilla bilen, med hjälp av Carrol Shelby. Drygt 7000 bilar gjordes innan Sunbeam och hela Rooteskoncernen köptes av Chrysler 1967,och då var det inte aktuellt att sälja en sportbil med Fordmotor för dom.  
   
   
Utanför stod den här Imperialen, en Crown cab från 1968 byggd i bara 474 exemplar. Mercedes fans mångfaldigt representerat, och flera fina sådana här SL "Pagoda" som denna från 1971.  Äldre cabbar, Ford model A och familjen Nordeneys fina T-Ford tourer från 1922 var äldst på plats. 

Och såklart, Cadillac 1959 cab känns väldigt mycket svensk sommar.



Mer brittiskt, MG byggde även fyrdörringar, detta är en YA saloon från 1948. Vauxhall Victor från 1964 följt av en Riley 4/68 från 1961. Och en sinnebilden för engelsk elegans är nog denna Jaguar mk VIII från 1957.
   

Och ett par brittiska rariteter dök upp med, Allards, nästan unikt att få se två Allarder på samma ställe då detta är riktigt rara ärtor. Allard var aldrig någon storskalig tillverkare, mycket byggdes på order och motorval och utrustning var upp till kund. Just denna Allard Palm Beach levererades 1957 till Finland och hade en sexa från Ford Zephyr under huven. 1952-58 byggdes totalt bara 73 Allard Palm Beach, samt ytterligare sju som betecknades Palm Beach mk II, och två coupéer som lämnade fabriken 1959. 


Allard M-type  kan sägas vara basmodellen åren 1947-50, P-type var en 2-dörrars saloon, L-type en sport tourer, och de mer racinginriktade modellerna kallades J-type och K-type. M-type var en renodlad stor cabriolet och gjordes i lite över 500 exemplar, Allards bäst säljande modell. Denna M-type är från 1948 och har Fords sidventils-V8 under den stora huven.


Allarder i motljus på kajen. Ingen vanlig syn, för detta är alltså alla Allarder som rullar i Göteborg, och även hälften av alla körklara Allards i Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback