en spontantripp till Roskilde

blev tillfrågad av vännen Gert om jag ville hänga med på en liten utflykt till Roskilde och så blev det, 07:15 lyfte "Martin Bulle" som alltså är en Piper Cherokee med beteckningen SE-EMB.

Med en marchfart på runt 95-100 knop så tar resan från Borås till Roskilde sådär knappt halvannan timme. 
Gråmulet morgonväder med Varberg framför nosen.
 

Molngenomgång och titta där gömde sig solen också.


Roskildes Lufthavn var en upplevelse i sig, den är en ganska stor flygplats enkom för småplan som privatjets, sportflyg, taxiflyg, skolflyg och liknande. Här samsas hangarer, klubbar, verkstäder och andra småfirmor i nånting som mer liknar ett industriområde med kvarter. Och trafiken är intensiv på gatorna i kvarteren för här samsas man med flygplan, helikoptrar, bilar, gående och cyklister. 

Cessna med festlig dekor taxar fram på gaden, och på nästa gade komerm en av taxikärrorna som brukar flyga på Anholt,Samsö, Läsö-turen. Socata TB10 heter typen och rätt populär som taxiflyg i Danmark. Efter den kommer en helikopter framsvepande runt knuten, och efter den kom sopbilen åkandes... Så här är det livlig trafik mellan husen. Lite ordning iallfall, själva taxibanorna får man bara korsa på övergångställena...
    
   
Och en fika på terminalen, liksom på alla flygplatser kostar fikat som en mindre statsbudget... Och till resans egentliga syfte, reparation av ett instrument i Martin Bulle, Turn_and_bank_indicator. Fleming på instrumentverkstan visar oss manickens hemligheter. Just det att den skorrar och rasslar är inget problem, det är när den inte gör det man skall vara bekymrad lärde Fleming oss...
Och så ger vi oss ut i vimlet igen...  Gert börjar plotta färdplan hemåt framför nosen på en vacker Piper Seneca.

Låt oss titta lite närmare på en del märkliga fåglar som passerar på denna lufthamn. Eller den här Beechcraft Musketeer har nog slutat passera för gott... En taxikärra rullar förbi på taxibanan, det är en italiensk Partenavia_P.68. Diamond DA42 TWinstar är ett ultramodernt kompositplan, dessutom med dieselmotorer. Thielert Centurion-motorerna är på bara 1,7 liter var, baserade på mercedes personbilsdieslar, ger runt 130 hästkrafter var och kan även tankas med jetbränsle. Och ett par tervliga Mooneys landade under tiden vi var där, denna Mooney M20R flyger med amerikansk registrering men bor annars i Ängelholm.
   
   
Fairchild_Metroliner ser man inte ofta men här står två stycken och får lite omvårdnad. Ny fin learjet 40XR framför nästa hangar. Pålattan tronar en DC-3, i militär mundering kallad C-47 tillhörande dc3vennerne.dkm.  Ytterligare en Piper_Seneca smyger förbi på bakgatorna på EKRK.

Roskilde /EKRK från framsidan, start från bana 29.


Och så lämnar vi Danskt luftrum för denna gång med en blick ner mot Gilleleje.




Kommentarer
Postat av: F

Tack för ett intressant bildrepotage från EKRK :D



Minns när Ovation trean ferrades till denna sidan pölen för några år sedan:
http://lae.blogg.se/2007/march/ovation-tre-2.html

2010-06-26 @ 10:29:41
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback