James Young- The bentley works.

James Young byggde redan 1921 karosser åt Bentley, i vilken omfattning är dock okänt. Ävenganska lite verkar vara känt om hur de såg ut, få eller ingen finns bevarad. Karosser slets ut och ersattes efterhand. Och som nämndes i förra avsnittet förstördes alla arkiv och dokument under kriget. 

Men från "The Derby years" finns det desto mer bevarat, man flyttade från lokalerna i Cricklewood til Derby när Bentley köptes upp av Rolls Royce 1931.

Denna 3½litre two-door saloon från James Young byggdes 1933, med något så ovanligt som taklucka.
 

För Bentley byggdes främst coupe och cabrioletkarosser med sportig elegans. 1935 dök den speciella finessen med pivotdörrar upp på en del öppna karosser.
 

Dessa två är från 1937 och här ser man det sinnrika gångjärnet , pivoten, till dörren.

 


en konventionell cabrioletkaross 4 1/4-litre chassi från 1937.


efterkrigstiden inom Barclay group kom att innebära mer specialjobb för James Young. Här ett specialbygge på nya Bentley mk VI 1949.


Mk.VI var Bentleys standardbil, den första konstruktion de lanserade som var en komplett vagn, James Youngs del var ofta att bygga olika coupémodeller på den befintliga mk VI:an i små serier, som denna från 1950.


Och en annan från 1952.


En speciell James young mk VI saloon fanns på programmet också.


Och rena specialjobb, denna mk VI byggdes efter en design från franska karossfirman Brandone 1951.   


1953 byggdes en egendomlig sedanca på en R-type, specialbeställd av en Charles Wrightsman.


En annan specialcoupe, Contiental S1 med säregen front 1957.


Och Continental S2 saloon ingick i Bentleys reguljära sortiment som en James Young saloon, denna från 1960.


Bentleys syskonmodell till den nya Rolls Royce Silver Shadow hette T-1, även kallad T-type. Detta var de sista vagnarna som gjordes speceillt av James Young, karosserna byggdes på plats vid bentleys produktionslina. Blott 15 stycken av dessa James Young T-type coupéer färdigställdes innan James Young blev historia.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback