James Young - The Rolls works
James Young Coachworks stratades redan 1863, och den första automobilkarossen byggdes på beställning 1908, oklart vad det rörde sig av för fabrikat.
Först 1921 började man hos James Young på London road i Bromley söder om London att producera karosser på reguljär bas, 1925 hade man även egen utställning på London Motor show. De flesta välrenommerade karossmakarna hade standardkarosser tillgängliga för främst Rolls Royce och Bentley, James Young däremot riktade in sig mer på segementet under, då främst Talbot, Sunbeam och en hel del importbilar. Men ändock kom många att vända sig till dom för att få sin Rolls Royce skräddarsydd.
Första kända Rollsen från James Young är denna 20HP med roadsterkaross 1924.
Och en 20HP saloon daterad från 1929.
20/25 cabriolet från 1933, 20HP, 20/25 och senare 25/30 var Rolls budgetalternativ till de större Phantom-modellerna, men den sakens skull var det inget avkall på kvalité eller pris.
En 20/25 saloon från 1934 med märkligt framskjutet frontparti, annars så bjöd James Youngs verk sällan på några spännande excesser. Traditionellt och stilrent var deras signum.
En del karosser gjordes på det större Phantom II chassiet,som denna tourer från 1934.
Sedanca-stilen var inne i mitten på 30-talet, här en sedanca coupé från james Young på 20/25 modellen 1935.
Det är annars ganska svårt att hitta fabriks och leveransbilder som denna ovan från James Young. de flesta i branschen dokumenterade och arkiverade noga sina verk, men då verksamheter upphört har en hel del arkiv skingrats och dokumentation spritts bland privata intressenter. I James Youngs fall förstördes både hela fabriken och samtliga arkiv under kriget i en bombräd.
1938 presenterade Rolls Royce sin Wraith, året innan hade James Young köpts upp av Barclay group, som även var huvudägare av Rolls Royce, därför kom relativt många av den nya Wraith att förses med James Youngs karosser.
Wraith saloon 1939
Wraith two-door saloon.
och en Wraith saloon med fenderskirts bak, eller spats som det heter i engelsk tappning. 491 Wraths levererades före krigsutbrottet.
Trots att Youngs karosser var återhållsamma i sin design så hade man en gimmick som tagits patent på några år innan, pivotdörrar som svängdes ut med sinnrika gångjärn. Detta användes främst på en del Bentleykarosser men minst en Rolls Royce, denna Phantom III coupe 1939 byggdes med denna finess.
Under krigsåren kom man som så många andra i branschen att vara underleverantör åt krigsindustrin, tills fabriken som sagt totalförstördes. Dock kom man tillbaka 1947. Då visades bland annat denna stora tourerkaross på Silver Wraith-chassi upp.
1948 medverkademan på London Motor show igen med bland annat denna vackra cabriolet också på Silver Wraith.
James Young som nu var en del av Rolls Royce kom dock mer att tillverka standardkarosser, specialkarosseriernas tid var i det närmaste förbi. Dock så gjorde James Young en hel del av specialbeställningarna åt kunder som ville ha lite extra. Här en Silver Wraith sport saloon 1955, byggdpå det längre chassiet som fanns att beställa.
Om specialkarosser var ute på 50-talet så var sedanca-stilen ännu längre ut i kylan, men en sådan byggde James Young på beställning så sent som 1959 på en Silver Cloud.
och 1960 en sedan de ville på Phantom V. också det långt efter sin tid så att säga.
Phantom V var Rolls stora limousinechassi, här en elegant coupe byggd på detta 1960.
James Young byggde annars de allra flesta standardlimousinerna på Phantom V. desa var mer en färdig produktionsmodell, fast byggandet var fortfarande hantverksmässigt, under sextiotalet så började man dock se sig om efter att bredda sin produktion. 1965 presenterades Silver Shadow och med syskonmodellen Bentley T-type som en ny volymmodell. Det var en helt modern bil som till skillnad från tidigare såldes som kompett bil i ett enda standardutförande. En avvikelse var coupéversionen som fanns 1966-71, den kunde fås som Mulliner park ward coupe eller de första åren även som James Young coupe.
Det var små detaljskillnader och James Young coupén behöll sedanens linjer och bakparti.
James Young avvecklades under 1967, så man gjorde bara en serie på 35 Silver Shadows och 15 Bentley coupéer totalt.
Först 1921 började man hos James Young på London road i Bromley söder om London att producera karosser på reguljär bas, 1925 hade man även egen utställning på London Motor show. De flesta välrenommerade karossmakarna hade standardkarosser tillgängliga för främst Rolls Royce och Bentley, James Young däremot riktade in sig mer på segementet under, då främst Talbot, Sunbeam och en hel del importbilar. Men ändock kom många att vända sig till dom för att få sin Rolls Royce skräddarsydd.
Första kända Rollsen från James Young är denna 20HP med roadsterkaross 1924.
Och en 20HP saloon daterad från 1929.
20/25 cabriolet från 1933, 20HP, 20/25 och senare 25/30 var Rolls budgetalternativ till de större Phantom-modellerna, men den sakens skull var det inget avkall på kvalité eller pris.
En 20/25 saloon från 1934 med märkligt framskjutet frontparti, annars så bjöd James Youngs verk sällan på några spännande excesser. Traditionellt och stilrent var deras signum.
En del karosser gjordes på det större Phantom II chassiet,som denna tourer från 1934.
Sedanca-stilen var inne i mitten på 30-talet, här en sedanca coupé från james Young på 20/25 modellen 1935.
Det är annars ganska svårt att hitta fabriks och leveransbilder som denna ovan från James Young. de flesta i branschen dokumenterade och arkiverade noga sina verk, men då verksamheter upphört har en hel del arkiv skingrats och dokumentation spritts bland privata intressenter. I James Youngs fall förstördes både hela fabriken och samtliga arkiv under kriget i en bombräd.
1938 presenterade Rolls Royce sin Wraith, året innan hade James Young köpts upp av Barclay group, som även var huvudägare av Rolls Royce, därför kom relativt många av den nya Wraith att förses med James Youngs karosser.
Wraith saloon 1939
Wraith two-door saloon.
och en Wraith saloon med fenderskirts bak, eller spats som det heter i engelsk tappning. 491 Wraths levererades före krigsutbrottet.
Trots att Youngs karosser var återhållsamma i sin design så hade man en gimmick som tagits patent på några år innan, pivotdörrar som svängdes ut med sinnrika gångjärn. Detta användes främst på en del Bentleykarosser men minst en Rolls Royce, denna Phantom III coupe 1939 byggdes med denna finess.
Under krigsåren kom man som så många andra i branschen att vara underleverantör åt krigsindustrin, tills fabriken som sagt totalförstördes. Dock kom man tillbaka 1947. Då visades bland annat denna stora tourerkaross på Silver Wraith-chassi upp.
1948 medverkademan på London Motor show igen med bland annat denna vackra cabriolet också på Silver Wraith.
James Young som nu var en del av Rolls Royce kom dock mer att tillverka standardkarosser, specialkarosseriernas tid var i det närmaste förbi. Dock så gjorde James Young en hel del av specialbeställningarna åt kunder som ville ha lite extra. Här en Silver Wraith sport saloon 1955, byggdpå det längre chassiet som fanns att beställa.
Om specialkarosser var ute på 50-talet så var sedanca-stilen ännu längre ut i kylan, men en sådan byggde James Young på beställning så sent som 1959 på en Silver Cloud.
och 1960 en sedan de ville på Phantom V. också det långt efter sin tid så att säga.
Phantom V var Rolls stora limousinechassi, här en elegant coupe byggd på detta 1960.
James Young byggde annars de allra flesta standardlimousinerna på Phantom V. desa var mer en färdig produktionsmodell, fast byggandet var fortfarande hantverksmässigt, under sextiotalet så började man dock se sig om efter att bredda sin produktion. 1965 presenterades Silver Shadow och med syskonmodellen Bentley T-type som en ny volymmodell. Det var en helt modern bil som till skillnad från tidigare såldes som kompett bil i ett enda standardutförande. En avvikelse var coupéversionen som fanns 1966-71, den kunde fås som Mulliner park ward coupe eller de första åren även som James Young coupe.
Det var små detaljskillnader och James Young coupén behöll sedanens linjer och bakparti.
James Young avvecklades under 1967, så man gjorde bara en serie på 35 Silver Shadows och 15 Bentley coupéer totalt.
Kommentarer
Postat av: Larsson
Imponerande artikel.
Trackback