Fenor från Ferrari
Amerikanskt bilmode smittade av sig världen över, fenor var den nya trenden och även sportvagnar skulle förses med detta.
En tjuvstart med fenmode redan 1952, då denna Ferrari 212 Inter fick kaross med rakbladsvass bakända från Vignale.
Ferrari 375 America coupe från 1953, också den med Vignale-kaross. 12 exemplar byggdes totalt av 375 America modellen, varav en med små fenor på.
Den här vagnen byggdes av Ghia på Ferraris extrema 410 Superamerica-chassi för kunden R.C Wilke 1954, turnerade flitigt på mässorna inann den kunde levereras sommaren juni 1955. Ghia byggde vid denna tiden en hel del "dream cars" åt Chrysler, som till exempel Gilda och Dart som delar många drag med denna extrema Ferrari, den har tidigare varit med här: http://fler-specialare-som-blev-sadar.html
33 stycken 410 Superfast-bilar byggdes plus två som benämndes 410 Superfast 1955. Dessa två fick Pininfarina-karosser, en med fenor och en utan.
Ännu en 410 Superamerica med kaross från Ferraris egna huvudleverantör, Scaglietti.
Och en 410 Superamerica med fenor och delad bakruta från Boano 1956
Av de 33 Superamerica-bilarna byggdes bara en med öppen kaross, av Boano 1956.
Samma år byggde Boano även en likadan kaross på en Ferrari 250GT.
12 exemplar av Ferraris 375-serie byggdes, denna från Pininfarina 1955.
Och en 250GT från Boano 1956, lite klumpig design men ändå speciell för bakpartiet är förunderligt likt både Ford Zephyr/Zodiac från 1963, och kom även ses på de större Austin-modellerna
En tjuvstart med fenmode redan 1952, då denna Ferrari 212 Inter fick kaross med rakbladsvass bakända från Vignale.
Ferrari 375 America coupe från 1953, också den med Vignale-kaross. 12 exemplar byggdes totalt av 375 America modellen, varav en med små fenor på.
Den här vagnen byggdes av Ghia på Ferraris extrema 410 Superamerica-chassi för kunden R.C Wilke 1954, turnerade flitigt på mässorna inann den kunde levereras sommaren juni 1955. Ghia byggde vid denna tiden en hel del "dream cars" åt Chrysler, som till exempel Gilda och Dart som delar många drag med denna extrema Ferrari, den har tidigare varit med här: http://fler-specialare-som-blev-sadar.html
33 stycken 410 Superfast-bilar byggdes plus två som benämndes 410 Superfast 1955. Dessa två fick Pininfarina-karosser, en med fenor och en utan.
Ännu en 410 Superamerica med kaross från Ferraris egna huvudleverantör, Scaglietti.
Och en 410 Superamerica med fenor och delad bakruta från Boano 1956
Av de 33 Superamerica-bilarna byggdes bara en med öppen kaross, av Boano 1956.
Samma år byggde Boano även en likadan kaross på en Ferrari 250GT.
12 exemplar av Ferraris 375-serie byggdes, denna från Pininfarina 1955.
Och en 250GT från Boano 1956, lite klumpig design men ändå speciell för bakpartiet är förunderligt likt både Ford Zephyr/Zodiac från 1963, och kom även ses på de större Austin-modellerna
Kommentarer
Postat av: svensson
Men du vet väl att fenor har betydelse för väghållningen :)
Postat av: The StarChief
Snyggt med fenor, undrar när man tar tillbaka dom istället för alla spoilers.
Trackback