Freestone & Webb - pre-war
V.E. Freestone hade tidigare arbetat som ingenjör hos Crossley när han och A.J. Webb kom att grunda Freestone&Webb coachbuilding Company på Brentfield road i Willesden utanför London 1923.
A.J Webb hade inan arbetat i Frankrike med kasrossmakeri, dock oklart hos vilka. Men det är kanske därför relativt många franska vagnar, främst Delage, som importerades till england fick karosser från Freestone&Webb.
Delage DMS tourer från F&W, 1928.
Delage D8 Coach 1932.
En Bentley 4½litre 1928 med kaross byggd på Weymanns patent av F&W. Weymanns finess var att man klädde trästommen med tjock pegamoid, en slags konstläder, invändigt ochutvändigt med isolering emellan. Denna typ av byggnation sågs för övrigt på de första volvo-bilarna vid samma tid.
Men karosser var också handelsvara, denna coupékaross av F&W sattes först på en Mercedes SS 1929. Men efter ett par år byttes den ut, och karossen i sin tur hamande på ett betydligt äldre chassi. Detta är en Isotta Fraschini från 1924 som fick en begagnad kaross byggd 1929 monterad 1932. Ett flertal firmor som Cooper Motor, Oxborrow&Fuller med flera fungerade som ett slags agenturer för överblivna och använda karosser.
Rolls Royce 20/25 från 1931, också den i Weymann-stil.
Mercedes SS 1930, en av flera som fick kaross från F&W, här i lite stramare utförande än föregående.
och en Delage D8 sport coupe 1933, Freestone&Webb kom att klä relativt många utlänska vagnar i jämförelse med de flesta andra samtida karossmakarna i London-trakten. Många franska delage-bilar fick just den här typen av sportig tvådörrarskaross från F&S.
Även en Bugatti, en type 46, kom att förses med Freestone&Webb-kaross 1932.
Här början man också se nånting som skulle bli lite av ett varumärke för Freestone&Webb, en ganska tunn taklinje med låg profil, detta är en Rolls Royce 20/25, 1933.
Och en Rolls Royce Phantom II från samma år.
Ännu en Phantom II 1933, här ser man tydligt Freestone&Webbs nya formspråk med rakare linjer och platta tak som kom att kallas allmänt för "Top hat" eller i sin helhet för "razor edge design"
Bentley 3½litre saloon. denna har ett fat tak som skall likna en suflett, också det en stil som var populär på täcka bilar vid den här tiden, 1935.
Bentley saloon 1936 med "razor edge" platt tak, raka stolpar och platta skärmsidor.
Och en Bentley som coupe i samma stil, 1936.
Rolls Royce Phantom III saloon, 1936.
Under den här tiden arbetade man nästan uteslutande med karosser åt Rolls Royce och Bentley, men ett par undantag fanns. Denna Hispano Suiza K6 fick en limousinekaross 1937.
Bentley 4 1/4-litre saloon från samma år.
Och en sedan de ville-kaross på Rolls Royce 25/30-chassi 1937, i "top-hat" stil.
Rolls Royce Phantom III saloon, typisk Freestone-design, lågt platt tak, hög midja och dessutom ser denna ut att ha en Airline-inpsirerat akterparti.
En Lagonda V12 dfick också en sportig saloon-kaross från Freestone&Webb 1938.
Freestones mest extravaganta. Denna byggdes på ett Phantom II-chassi från 1937, men arbetet beställdes och ritningarna till den påbörjades strax före krigsutbrottet 1939, därför kom den inte att stå klar förrän 1947.
En sedan de Ville-kaross, med canné-dekor, och alla blankdetaljer och accenturer är gjorda i koppar. Skärmsidorna är klädda med ett extra lager tunn koppar som nästats fast och dessutom rosenpolerats. Ett enormt detaljarbete på en enorm bil.
Sista bilden: rött, vitt och koppar, sicken dröm.