Wooden wonder, eller "Mossie"
Planerna på ett lätt, snabbt spanings och bombplan byggt helt i trä kom fram redan 1938, men krigsministeriet tyckte att det inte lät som någon bra idé och lade ärendet i papperskorgen.
Det var först efter krigsutbrottet när man stod inför en akut brist på metaller och legeringar som man återupptog arbetet med P.13/36 igen, De Havilland Mosquito, Mossie, The wooden wonder flög för första gången i november 1940.
de två Rolls Royce motorerna på 1230 hästkrafter vardera, fick det drygt sex ton lätta träplanet att nå närmare 640km/h under testflygningar i sitt första utförande. Mosquiton kom att byggas i otaliga versioner med olika beväpningar och bomb-bestyckningar för de mest skilda uppdrag över land och vatten.
Totalt byggdes hela 7781 Mossies, 212 stycken av dessa licensbyggdes i Australien som journalfilmen nedan visar. Man kan tänka sig att det är nog ganska väl att piloterna inte såg på hur man egentligen byggde deras plan...
Joo de var aldrig tänkta att få någon lång livslängd.. Flygvapnet köpte billigt en massa av dem surplus efter kriget men de skrotades och eldades upp efter bara några år med tanke på flygsäkerheten..
Är lite halvsvårt att hitta ett idag men Flygvapenmuseum har lyckats byta till sig ett objekt i en affär med några andra flygplan så snart finns åter en Svensk Mosquito att beskåda..
Som kuriosa flögs Mosquito som kurirplam mellan London och Bromma under kriget och en gång medföljde den med Danska motståndsrörelsen utsmugglade Niels Bohr i kurirposten och kunde då ansluta sig till Manhattanprojektet..
japp, Niels Bohrs resa i bombrummet känner jag till, där satt även Gunnar Hägglöf, prins Bertil och andra emellanåt också. Mosquiton var känd som en olycksfågel i wsvenska flygvapnet, hade nog å göra med två saker, dels var planet vansinnigt snabbt , och sen höll nog inte träklistret riktigt så bra i snö, blöta å kyla...
Mycket intressant!!!
Jag mötte Anders Rogberg på Säve i höstas, han kunde berätta skräckhistorier om Mosquitons en-motor uppförande. En fantastisk kärra i mina ögon....men det är ju en DeHavilland förstås!!! Jag har dessutom äran av att få provsitta prototypen i England i början på nittiotalet, hrrmmm :-)