karosserna från Norrmalm

Sveriges främsta karossmakeri var Nordbergs på Tegnersgatan, men i huvudstaden fanns från 1919 en verksamhet till som byggde eleganta och gedigna karosser om än i lite mindre omfattning än hos Gustav Nordberg. 

Norrmalms startade som Karossbolaget C.W Jacobsson&Co 1919 på Norrbackagatan/Kadettgatan i Vasastan.Huvudsakligen gällde påbyggnader för nyttofordon och taxi, men man hade tydligen även gott renommé på lyxkarosser för 1923 fick man i uppdrag av Ostermans att karossera en Minerva för leverans till kungahuset.

Minervan fick två karosser, en öppen för sommarbruk och en täckt för vintern, detta med dubbla karosserier var vid den här tiden inte så ovanligt,åtminstonde inte i vårt land.

Sommarkarossen på kungahusets nya Minerva 20CV type AB 1923.


och vinterkarossen i limousine de ville-utförande, öppet på förarplatsen med bara tak och vindruta som skydd, ombonad coupé för herrskapet bak.  


1925 bytte man namn till det mer välkända Norrmalms karosseriaktiebolag. denna Packard "town car" är byggd samma år.


nyttofordon var ju huvudnäringen, 1926 levererade man ett par stycken sådana här nätta pick-uper till Telegrafverket. Bilarna var av typen Citroen C3.


Varuvagnar till Nordiska kompaniet, alltså NK gjordes på 20-talet detta välarbetade träskåp sitter på ett chassi från GMC.


karossverkstaden hos Norrmalms var inrymd på andra våningsplanet, bilden från 20-talet visar hur hantverket ser ut. Här görs påbyggnader på Buicks från Ostermans som antagligen skall bli taxibilar.


1933 byggdes denna fräcka Chevrolet special åt en löjtnant Sterner i stockholm. det finns nästan inga Norrmalmsbyggda bilar kvar idag, just den lär enligt ryktet grävts ner någon stans i Värmland redan tidigt på 50-talet.


Samma år gjorde man två exklusiva öppna karosser på Volvo-bas, denna gick till en juvelerare Andersson och är byggd på Volvos TR755 chassin, bilen är sedan länge spårlöst försvunnen.


den andra TR755:an har lite oklar bakgrund, men den fick av någon anledning den större DC-motorn som annars bara fanns till Volvos mindre lastbilar, den enda personbil som försågs med denna. Men vad bättre är att denna vackra bil finns bevarad än idag, en av bara tre kända Norrmalmsbilar som existerar i världen. Den här Volvon är kvar i Sverige de andra två bilarna återfinns i USA.


En stor del av Norrmalms jobb var småändringar på befintliga karosserier, som att sätta i mellanrutor, klä om inredningar och liknande, under 30-talet blev man auktoriserad verkstad åt Wiklunds som på denna tid var generalagent åt Packard och Adler. För Wiklunds räkning kom man också att bygga fyra specialkarosser åt kunder på Packardbilar.
 En av Wiklunds kunder var Axel Jöncke som 1930 fick denna enoma cabriolet specialbyggd av Norrmalms. Denna vagn byttes in av Wiklunds 1936, efter 1949 upphör spåren efter den.


För 1936 hade herr Jöncke fått sin nya Packard levererad av Norrmalms, en 1407 cabriolet med V12 motor. Denna Packard kom Jöncke att använda fram till sin död 1953, sen kom bilen att säljas vidare, för att under 60-talet hamna i förfall. renovering påbörjades men blev inte färdig, istället såldes den till USA där den fortfarande finns.



1936 byggde man även denna vackra kaross på Packards Super Eight åt direktör Pierre Fränckel. Denna sista Packard från Norrmalms kom att bli kvar i Fränckels ägoo fram till 1955 då han lät skrota bilen hos AB Bil&Metallprodukter.


Året innan, 1935, hade man byggde denna jättelika tourer på en Packard Super Eight, oklart vem som var beställare, och även bilens vidare öden okända.


Norrmalms riktade mer och mer in sig på servicearbeten och mindre ändringsjobb på bilar, dessa stora exklusiva karosser för välbärgade kunder var på utdöende, och gav inte heller nån större förtjänst, efter Jönkes Packard 1936 kom man bara göra en enda kaross till. Det var 1938 och denna Mercedes-Benz 540K beställdes av Max Gumpel.


Denna Mercedes är den tredje Norrmalmsbilen som existerar idag, den exporterades till USA redan 1964 och senare till Japan men är idag tillbaks i USA och i utomordentligt fint skick.

Efter kriget fördes en relativt vegetativ tillvaro som serviceverkstad som på 50-talet knöts till Volvo, och man flyttade från kvartert Koppen i Vasastan till Sundbyberg, där man även bytte ut det anrika namnet till det anonyma Bolbolaget Solna-Sundbyberg AB. Senare blev man auktoriserad GM-verkstad under namet Bilbolaget i Norrort AB, ocxh med detta konkursärende daterat februari 2008 så är det punkt för sista resterna av det anrika Norrmalms karosseriaktiebolag.
http://K20080221-1.htm


Norrmalms verkstad i kvarteret Koppen nånstans runt 1925.


Hela kvarteret jämnades med marken på 70-talet för att lämna plats åt bostadshus, på samma plats ser det idag ut såhär.

Kommentarer
Postat av: Larsson

Ännu ett trevligt och lärorikt inlägg... fast det är på samma gång sorgligt att läsa om dessa fina gamla företag...

Postat av: jeepsventa

Kul o se volvo caben som Pappa o jag släpade hemm o restaurerade för många årsedan !! (den i färgbild)

Håkan !

2010-10-24 @ 00:21:51
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa
Postat av: Gubben

Hjärligt tack för en utmärkt artikel.

2010-10-24 @ 13:07:41
URL: http://gubbens.wordpress.com/
Postat av: Fabrikören

En helt underbar artikel! Tack, jag kommer fler gånger.



Mvh / Fabrikören

2010-10-25 @ 21:08:48
URL: http://fabrikoren.wordpress.com
Postat av: Leif Holmberg

1933 byggdes denna fräcka Chevrolet,så börjar texten,men bilen är en Buick 1924 eller 1925 och detta syns på att nummer plåten sitter mitt emellan lyktorna,1926 så sitter den i underkant av lyktorna.Hur man fått det till att det är en Chevrolet om det är bilen på bilden man menar så vet man inte hur en Chevrolet ser ut.

2015-01-03 @ 10:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback