Reklam-Rolls
efterkrigstidens tidevarv kastade omkull många vedertagna konventioner. Ett bra exempel på det och även vikten av anpassning är ju Rolls Royce, vars konkurrenter raskt hade decimerats unde krigets decennium. Nu började man dels tillverka hela bilar i serier för produktionsanpassning, och i slutet av femtiotalet gjorde man nånting ännu mer våghalsigt, annonsering i allmän press. Rolls Royce var fortfarande i finrummet, men nu till allmän beskådan.
Mannen bakom Rolls Royces enorma reklamkampanjer främt på amerikanska marknaden var ingen mindre än David_Ogilvy "mr Advertising" himself, och om nån skulle kunna lyckas med detta upprag så var det han och ingen annan.
mest minnesvärda responsen på ovanstånde reklam som lanserades 1959 kom från Rolls Royces egna ingenjörer, som konstaterade torrt att "We really ought to do something about that bloody clock!"
Vill minnas att motoreffekten var hemlig men tillräcklig - stämmer det?
riktigt, rolls angav inte motoreffekten, förräns på 90-talet på grund av nåt trist EU-direktiv som tyska TüV tvingade fram.
Kommer bara ihåg p ett ungefär
sexan ca 190 hk
v8 ca 250 hk
riktiga bromsade hästar !!
Håkan
Kommer bara ihåg p ett ungefär
sexan ca 190 hk
v8 ca 250 hk
riktiga bromsade hästar !!
Håkan
Men , d här blev ju inte rätt , skulle inte skicka 2 , utan tilläga att det med klockan stämmer , den HÖÖRS !!
MVH Håkan !!!