Dolittles Curtiss
Sjöflygplanen förutspåddes en lysande framtid, vatten finns det gott om och befintliga hamnar kan användas istället för at uppföra dyra terminlaer och långa startbanor. Därför tävlades det i den anrika Schneider_trophy med just sjöflygplan.
Här står 1925 års vinnare med segerplanet, en Curtiss R-3C/2 som specialbyggts enkom för detta. Toppfarten noterades till nästan otroliga 400km/h under racet.
Piloten hette Jimmy Dolittle, en då relaitivt okänd arméflyginstruktör, testpilot och dessutom med en gedigen akademisk bakgrund med bland annat en kandidatur från MIT i aeronautik och en fil kand i motsvarande från university of California.
Det var först 1942 hans namn skulle bli känt över hela världen, den 18:e april ledde han den första allierade bombraiden över japanskt territorium, som blev känd under just namnet Dolittle-raiden.
Räden blev även film 1944: Thirty_Seconds_over_Tokyo
Här står 1925 års vinnare med segerplanet, en Curtiss R-3C/2 som specialbyggts enkom för detta. Toppfarten noterades till nästan otroliga 400km/h under racet.
Piloten hette Jimmy Dolittle, en då relaitivt okänd arméflyginstruktör, testpilot och dessutom med en gedigen akademisk bakgrund med bland annat en kandidatur från MIT i aeronautik och en fil kand i motsvarande från university of California.
Det var först 1942 hans namn skulle bli känt över hela världen, den 18:e april ledde han den första allierade bombraiden över japanskt territorium, som blev känd under just namnet Dolittle-raiden.
Räden blev även film 1944: Thirty_Seconds_over_Tokyo
Kommentarer
Trackback