Alliots sexvingade

I flygets barndom var det inte alltid självklart var vingarna bäst skulle placeras eller hur mångasom behövdes. Alliot Verdon Roe hade byggt ett biplan 1908 med vilket han blev den första engelsman att flyga med ett engelskbyggt flygplan. Flyga och flyga, några skutt blev det på Brooklands iallfall. året efter byggdes ett triplan som visade sig något mer luftvärdig, med andra ord, den kunde göra lite längre skutt. Roe I Triplane försågs med en 24 hästars motorcykelmotor och med denna maskin kunde Alliot göra ännu längre skutt. Och efter ett stort skutt krashade han kärran på självaste julafton 1909 på Wembley.



Den begåvade entusiaten Alliot gav ändå inte upp utan fick byggt tre likadana Triplan till efter att han ändå bekräftats genomfört den första "helengelska" flygningen.

Triplane III kallades Bulls Eye och flög ganska hyggligt, för att få mer lyftkraft hade planet egentligen två "triplan" stjärtpartiet var extravingar, och dessutom hade denna maskin skevroder. Konceptet Bulls eye blev också en liten kommersiell framgång då fem stycken till byggdes och såldes.  


Men ganska snart kom nya och bättre konstruktioner och framförallt bättre motorer, dessa tidiga experiment blev återvändsgränder och flygets design konformerades i det stora hela. Men Alliot hängde med i den snabba utvecklingen, redan 1912 byggde han det första planet med sluten cockpit och de följande decennierna kom Alliot Verdon Roe expandera sin flygplanstillverkning, mer känd under namnet
Avro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback