till andra sidan atlanten
Av främst geografiska skäl har utländska bilar varit en minoritet på den amerikanskas kontinenten, först de seanste decennierna har det där jämnat ut sig, men redan tidigt i historien såldes ändå flertalet europeiska märken, då fämst av exklusivare karaktär.
En del satte även upp filialer för sammasättning av sna bilar i USA för att slippa den mödosamma skeppningen, tidigt ute var bland annat De Dion 1902 och Fiat 1904-05 som berättades mer om här. en-lugn-dag-i-verkstaden-1908.html
Pic-Pic kallades bilarna som byggdes av Piccard-Pictets verkstad i Geneve med start 1906. En mycket dyr lyxbil av sin tid. Denna annons är från 1920 och då hade tillverkningen just flyttats från Schweiz till Frankrike och de sista Pic-Pic bilarna kom där att sättas ihop hos flygmotortillverkaren Gnome Rhône
Men få av dessa skall ha byggts fram till nedläggningen 1924.
Minerva däremot var mer framgångsrikt på sin tid som Belgiens presigemärke. Detta var också lyxbilar av klass och kvalitet som byggdes i Antwerpen från åren 1899-1939. Den här annonsen visar 1922 års Minerva som fashoinable coupé. Minerva som så många andra lyxbilstillverkare fick det svårt under det tidiga 30-talets depression och 1937 sgick man samman med den enda andra biltillverkaren i Belgien vid denna tid, Imperia. Och de sista Minerva-bilarna före krigsutbrottet var egentligen Imperia-bilar som såldes som Minerva på export 1938-39. Efter kriget kom man att tillverka Jeepar och Land Rover på licens under några år in på 50-talet.
En del satte även upp filialer för sammasättning av sna bilar i USA för att slippa den mödosamma skeppningen, tidigt ute var bland annat De Dion 1902 och Fiat 1904-05 som berättades mer om här. en-lugn-dag-i-verkstaden-1908.html
Pic-Pic kallades bilarna som byggdes av Piccard-Pictets verkstad i Geneve med start 1906. En mycket dyr lyxbil av sin tid. Denna annons är från 1920 och då hade tillverkningen just flyttats från Schweiz till Frankrike och de sista Pic-Pic bilarna kom där att sättas ihop hos flygmotortillverkaren Gnome Rhône
Men få av dessa skall ha byggts fram till nedläggningen 1924.
Minerva däremot var mer framgångsrikt på sin tid som Belgiens presigemärke. Detta var också lyxbilar av klass och kvalitet som byggdes i Antwerpen från åren 1899-1939. Den här annonsen visar 1922 års Minerva som fashoinable coupé. Minerva som så många andra lyxbilstillverkare fick det svårt under det tidiga 30-talets depression och 1937 sgick man samman med den enda andra biltillverkaren i Belgien vid denna tid, Imperia. Och de sista Minerva-bilarna före krigsutbrottet var egentligen Imperia-bilar som såldes som Minerva på export 1938-39. Efter kriget kom man att tillverka Jeepar och Land Rover på licens under några år in på 50-talet.
Kommentarer
Trackback