Brittiskt besök på kajen

Ibland hittar långväga besökare till de här små lokala veckoträffarna. Jensen Interceptor är en vagn man sällan ser ute alls, helt plötsligt rullar det in inte mindre än sex stycken på samma gång.




Två av dessa var dessutom inte egentligen Interceptors utan den ovanliga fyrhjulsdrivna modellen FF. Dessa byggdes bara i 320 exemplar åren 1966-71, dessutom hade de även ABS-bromsar.

Interceptor cabriolet från Tyskland  i Jensen-gänget, cabrioletmodellen kom först 1974 och tillverkades bara i 267 exemplar. 


Andra sällsynta cabbar som sågs rulla in. Volvo SPort, eller P1900 som den allmänt kallas, 67 stycken byggda och denna har nyss fått en varsam renovering efter varit ute ur cirkulation i runt 30 år. Chrysler New Yorker cab gjordes bara i 576 exemplar. Med tak, Maserati 3500 coupe från 1960 är ingen vanlig syn, denna är dessutom svensksåld. Inte särdeles sällsynt men mycket fin ändå, Cadillac series 62 coupe från 1958 rullar in.
    
   
Äldsta på kajen denna onsdag, pampig Buick tourer från 1929 som tidigare stötts på här: http://en-lordag-vid-lodose-museum.html och en ett år äldre Ford model A tudor. Störst på Kajen fernewalds flotta Cadillac Fleetwood 75 limousine från 1964 och flera nummer större var denna volvo F88 från 1966, som kom in den här gången, förra träffen fick den inte plats: http://hybrider-bland-annat-pa-kajen.html.

En del tycker att en sådan här är för ny för den här sortens sammankomster men jag tycker den är okej, Plymouth Prowler är en av de vildaste bilar som någonsin satts i produktion, fabriksbyggd retro-hotrod liknar ingenting annat. Runt 11000 byggdes 1997-2002.


Mer fabriksretro, MG R-V8 var en specialare som byggdes i favör för den klassiska MGB som lades ner 1980. R-V8 byggdes 1993-95 i en begränsad upplaga på 2000 exemplar.


Och en danskpadda, Citroen DS 20 parkerar lite framför en tidig 7CV från 1937. 7CV/Traction Avant/B11/B15 modellen hängde kvar länge och tillverkades faktiskt ett tag parallelt med just den revolutionerande DS.


Sista årgången av De Soto, 1961. BMC:s ADO17 kaross även kallad  "landcrab"  var väldigt mycket i ovanståendes DS anda, innovativt och genialt koncept, just detta är den ovanliga Wolseley 18/85-versionen på temat, från 1970. Mer innovativt brittiskt, Marcos GT från 1966, bärande chassi i trä, glasfiberkaross och framför allt extremt låg. Och lite traditionellt amerikanskt i form av en underbart vacker Packard coupe från 1937.  
   
    
Mer banbrytande ingenjörskap från sextiotalet, den radikala NSU Ro80 och Rovers P6-serie gömmer en hel del märkliga konstruktionsdrag också, nästa Rovedr är en series P4/100 från 1962 mer om Roivers P-serier här: http://rovers-forsvunna-p.html Sist i raden en ovanlig och vacker Buick Le Sabre från 1961.

Det var en fullproppad kväll på kajen, en del fordon som kom senare fick parkera utanför, bland annat denn Mercury från 1963. Mercurys av den här årgången ser man inte mycket av och definitivt inte när den har "S-55" emblem på bakskärmarna. Bara 1203 stycken sådan här Monterey 63:s beställdes med den utrustningen.


En annan ovanlig britt på plats TVR Chimaera från 1996.


Och så rullar det trevliga Jensen-gänget iväg för vidare färd på sin rundtur genom Skandinavien, trevligt att träffas och tack för att ni tittade förbi på kajen denna härliga onsdag.


Kommentarer
Postat av: lincolncadillac

Jensen bilarna har iallafalll "Riktig" motor, stor V8 från Chrysler.

2011-07-29 @ 16:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback