Hybrider bland annat på kajen

Detta är i princip en hybridbil, fast inte på det sätt som man tänker på idag. Pontiac laurentian var en kanadensisk modell, som hade Pontiacs kaross på Chevrolets ram, motor och övrig mekanik är också Chevrolet. Detta är ganska synligt på just 1959-60 års modeller då Pontiac hade sitt "wide-trac" chassi, kanadamodellerna hade det inte och då hamnar hjulen anmärkningsvärt långt in i hjulhusen. Denna Laurentian 1960 är såld ny i sverige och blivit varsamt omhändertagen under åren till skillnad mot sådär 95% av alla andra Pontiacs som såldes här då.  
1960 såldes bara 16 USA-Pontiacs i Sverige och 44 kanadabyggda.


Hybrid 2, för tjugo år sen var begreppet Cross-over inte uppfunnet men Volkswagen byggde en modell iallfall, Golf Country biffades upp med längre fjädring, syncro fyrhjulsdrift, resverhjul på bakluckan och annat "off-roadigt" 6647 byggdes och av dom hade 558 detta "Chrompaket" tillvalet.


Sportigare saker, Ferraris underbart vackra Dino som officiellt inte ens hette Ferrari utan bara Dino 246GTS. Lika röd är denna tuffa Corvette från 1972. Porsche 928 ser man inte så ofta längre men här kom två stycken tidiga 928:or in på samma gång, den blåa är från 1978. Ford GT ser man ännu mer sällan, denna vassa modell som var ett slags retroversion  på deras egena legendariska GT40 byggdes bara 2005-07 i 4038 exemplar.  
  
   
Ovanliga bilar som ändå massproducerades, Volvo 343DL var det holländska sorgebarnet som var en katastrofalt dålig bil på precis alla sätt, och att dessutom en senapsgul sådan har överlevt i detta skick får anses mirakulöst. Fiat 128 må hållt bra mycket högre kvalitet, men överlevde dåligt i vårt klimat. På minussidan liksom med 343:an låg den totala avsaknaden av design och karisma. Studebaker Avanti må folk ha synpunkter på formgivning men den liknade inget annat, relativt få byggda och en eftertraktad bil idag. Mercury Comet är en modell som rönt föga intresse i Sverige, detta är en Comet Caliente cab från 1965 och en annan Comet 65:a som kom in nämndes här:
http://pa-inkommande-mercurys-komet.html

Störst på onsdagsträffen, så stor att den faktiskt fick ställa sig utanför, Volvo F88 från 1966 i kanonfint renoverat skick.


Hybrid 3, Allard var brittiskt hantverk som försågs med amerikanska motorer från antingen Cadillac eller Ford, denna M-type har en Ford sidventils-V8, och syns rätt så mycket ute i vimlet, som bland annat här: http://alla-allarder-pa-kajen.html


Mer utrotningshotat, Citroen GS var en intressant, trevlig och föredömlig modell, dog massdöden i det svenska vägsaltet. Wartburg 353 såldes i väldigt liten skala utanför sin isolerade hemmamiljö Östtyskland. En politiskt dikterad bilmodell vars existensberättigande upphörde i samma ögonblick Berlinmuren föll. Rover 220Si från 1995, vid denna tid var Rover i princip utplånade och man byggde Hondamodeller av olika slag med Rover-emblem istället.  En del undrade vad en sån här Volvo egentligen hade där att göra men det kan jag svara på. Det rör sig om en S90 Executive, som var en lite förlängd version med all utrustning som kunde tänkas fås. Bara 75 exemplar av dessa Volvos mest exklusiva model någonsin byggdes under det enda året S90-modellen fanns, 1998.
   
   
Blåa breaks, också i kategorin allvarligt utrotningshotade, Citroen AMI8 eller MI8 bara som den hette i Sverige från 1971, och en Dtasun 180B wagon från 1977 kan det inte heller finnas många kvar av i livet. Och några saker av helt annan dignetet på kajen, Hudson Six club coupe från 1946 och en majestätisk Nash 440 från 1928, båda svensksålda.

Brittiska sportbilar dyker upp mycket av på onsdagarna, äldst bland dessa denna onsdag den här tuffa MG J2 Midget från 1933.


Och mer sportigt, på annurlunda sätt, hot rods i motljus en julikväll på maritiman i Göteborg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback