Spohns sobra stilfulla
Carosseriebau Hermann Spohn bildades 1920 i Ravensburg, nästan samtidigt började Karl Maybach bygga bilar i Friedrichshafen bara 2 mil därifrån. Givetvis hamnade många Sponkarosser på Maybachs chassin.
Bland annat byggde Spohn denna Maybach W5 paradvagn åt Etiopiens kejsare Haile Selassie 1929
Maybach DS8 Zeppelin special, ett slags conceptbil med pontinkaross och extrem strömlinjeform som vid denna tid var någonting helt nytt. Visades upp på mässor och utställningar 1932.
Så "Zeppelin Stromlinien" var extrem då karosserna i allmänhet såg ut såhär i samtiden. denna stora DS7 från 1930 är bevarad på Musée National de Automobile i Mulhouse.
Lite mer extremt, lågbyggd tourer som inte är en Maybach utan en Hispano Suiza från 1931.
Två tourers i samma stil, på Maybach DS-7 chassin framför fabriken i Ravensburg, bilden är daterad 1930.
Maybach DSH sedan från 1933 från Spohn, man kan på denna kaross se att en del element från den extrema Stromlinie-bilen börjar smyga in i designen.
Samma år fick även en Rolls Royce Phantom II en vacker och mer traditionell cabrioletkaross av Spohn. Antagligen den enda Rolls Royce som fick Spohn-kaross.
1938 gjordes den här stora sedanen, en Maybach SW38 med mycket "Stromform", en öppen tourer byggdes också i samma stil
Ursprunget till dessa var den här experimentbilen som kallades SW35 Dch hade gjorts 1935 under ledning av Paul_Jaray som var den tidens ledande formgivare med inriktning på aerodynamik.
Också från 1935, enorm Tourwagen kaross på Maybach DS8.
Mer konservativt, en DS8 Zeppelin med tourerkaross 1934.
den stora SW38-modellen kom 1936 och var en av tidens snabbaste och välbyggda bilar. Motor på 3,8 liter och dessutom hade de 5-växlad låda. 520 stycken byggdes fram till krigsutbrottet 1939, denna vackra svarta cabriolet är från 1938.
Och en annan Spohn-SW38 cabrioletkaross från 1939
Och 1938 byggdes även en sportig Mercedes-Benz 170V roadster, en av ganska få byggen Spohn överhuvudtaget gjorde på annat än Maybach-bilar.
en karossvariant som kallas transformable limousine alternativt de ville, på SW42 modellen som kom 1937.
och en SW42 från 1939 med elegant cabrioletkarosseri i mer continental stil.
Produktionen av SW42 kom att fortgå ända fram till 1941, Maybach hade blivit mycket populär hos det tredje rikets potentater, och Spohn levererade även majoriteten av karosserna till dessa. Som denna stora limousine som är byggd 1941.
Spohn kom att återuppstå efter kriget, dock hade man tappat en del längs vägen... mer om det i nästa omgång om Hermann Spohns Carosseribau i Ravensburg.
Bland annat byggde Spohn denna Maybach W5 paradvagn åt Etiopiens kejsare Haile Selassie 1929
Maybach DS8 Zeppelin special, ett slags conceptbil med pontinkaross och extrem strömlinjeform som vid denna tid var någonting helt nytt. Visades upp på mässor och utställningar 1932.
Så "Zeppelin Stromlinien" var extrem då karosserna i allmänhet såg ut såhär i samtiden. denna stora DS7 från 1930 är bevarad på Musée National de Automobile i Mulhouse.
Lite mer extremt, lågbyggd tourer som inte är en Maybach utan en Hispano Suiza från 1931.
Två tourers i samma stil, på Maybach DS-7 chassin framför fabriken i Ravensburg, bilden är daterad 1930.
Maybach DSH sedan från 1933 från Spohn, man kan på denna kaross se att en del element från den extrema Stromlinie-bilen börjar smyga in i designen.
Samma år fick även en Rolls Royce Phantom II en vacker och mer traditionell cabrioletkaross av Spohn. Antagligen den enda Rolls Royce som fick Spohn-kaross.
1938 gjordes den här stora sedanen, en Maybach SW38 med mycket "Stromform", en öppen tourer byggdes också i samma stil
Ursprunget till dessa var den här experimentbilen som kallades SW35 Dch hade gjorts 1935 under ledning av Paul_Jaray som var den tidens ledande formgivare med inriktning på aerodynamik.
Också från 1935, enorm Tourwagen kaross på Maybach DS8.
Mer konservativt, en DS8 Zeppelin med tourerkaross 1934.
den stora SW38-modellen kom 1936 och var en av tidens snabbaste och välbyggda bilar. Motor på 3,8 liter och dessutom hade de 5-växlad låda. 520 stycken byggdes fram till krigsutbrottet 1939, denna vackra svarta cabriolet är från 1938.
Och en annan Spohn-SW38 cabrioletkaross från 1939
Och 1938 byggdes även en sportig Mercedes-Benz 170V roadster, en av ganska få byggen Spohn överhuvudtaget gjorde på annat än Maybach-bilar.
en karossvariant som kallas transformable limousine alternativt de ville, på SW42 modellen som kom 1937.
och en SW42 från 1939 med elegant cabrioletkarosseri i mer continental stil.
Produktionen av SW42 kom att fortgå ända fram till 1941, Maybach hade blivit mycket populär hos det tredje rikets potentater, och Spohn levererade även majoriteten av karosserna till dessa. Som denna stora limousine som är byggd 1941.
Spohn kom att återuppstå efter kriget, dock hade man tappat en del längs vägen... mer om det i nästa omgång om Hermann Spohns Carosseribau i Ravensburg.
Kommentarer
Postat av: jeepsventa
Det ser jag framemot !
Håkan !
Postat av: Larsson
Den röda MB:n var en grann vagn!
Postat av: Tyra
Jag tycker att det är lite svårt att hitta en bra design till sin blogg - hur har du burit dig åt? Du har ju en riktigt snygg blogg!
Trackback