En solig dag på Luzon 1941




En intressant flimsekvens från Clark Airfield, Luzon, norra Filippinerna visar officerare, piloter och mekaniker ur 17th Pursuit group som pysslar med sina nyanlända Seversky P-35 Jaktplan, som förvånansvärt nog bär svenska markeringar!
 
http://www.criticalpast.com/video/65675060825_United-States-airmen_Far-East-Army-Air-Force-Seversky-P-35_Headquarters-17th-Pursuit-Squadron

Hur hamnade "svenska" jaktplan på Filippinerna då?  Jo i korthet så hade sverige tecknat order på dessa kärror, hälften hade hunnit levereras före krigsutbrottet, andra hälften kom inte iväg då USA och deras stillahavs-försvar FEAF behövde akut förstärkning.
De svenska planen färdiga och målade för leverans stoppades helt sonika i tullen och fick åka åt andra hållet istället. Mer detaljerat om detta unika och relativt okända kapitel i flyghistorien går att läsa här:  http://lae.blogg.se/2011/march/svenska-jaktplan-pa-filippinerna.html


Kommentarer
Postat av: Lazern

Nja, USA la ett embargo mot krigsmateriel till andra länder än UK den 24 oktober 1940. Därför hamnade den andra beställningen av J 9 (OBS P-35A, USAAC hade sedan tidigare sin egna version; P-35) på "fel sida"...och jänkarna skickade ett 50-tal av dessa 60 plan till Filippinerna.



Gick välan inge vidare när väl japsen kom, nästan alla J 9/P-35A var bortskjutna ett par dagar efter anfallet den 8 december 1941.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback