Autenrieths andra
Autenrieth startades som nämnts 1921 i Darmstadt. Tidigt gjorde man karosser i små serier åt bland andra Opel, NSU, Audi, Maybach med flera.
Röhr var ett kortlivat märke som fanns åren 1928-35, och var både välbyggda och avancerade för sin tid. Röhr type RA med Autenriethkaross från 1931.

1933 byggde Autenrieth denna spektakulära Röhr typ F som turnerade runt på utställningar. Avancerad design långt före sin tid, lägg märke til hur baksärmarna är integrerade i karossen och hur taket och bakpartiet är en hel obruten enhet. Dessutom är det en fyrdörrars hardtop.

Under 30-talet kom man att bygga många öppna karosser på BMW:s modeller, här en 327 från 1937.

Och en annan 327 med mer strömlinjeformad kaross.

Och cabriolet på BMW 326.

Under denna tid kom man att inse vikten av aerodynamik, strömlinjeformen börja göra sitt intåg, "Stromform" på tyska. Authenrieth experimenterade också med detta, som på denna extrema Maybach från 1938.

Och en Adler Diplomat försågs med detta extrema karosseri 1938, med tydlig inspiration från Tatra.

Mer traditionell kaross, tourer på BMW 335 1939.

Under kriget kom Autenrieth som så många andra karossfirmor ingå i krigsproduktionen, efter kriggslutet togs återigen samarbetet med BMW upp, på femtiotalet gjorde man en del specialmodeller på deras 501/502, bland annat en coupémodell.

En 502 cabriolet från 1956. ett femtiotal sådana här lär ha byggts under 502:ans produktionstid.

Och rena specialare på BMW-bas kom också att byggas, denna coupe kallades MArburg och var baserad på BMW 502.

Och BMW 502 Hanover från 1956.

Denna eleganta coupé på BMW 502 daterar sig från 1961 ett par stycken byggdes 1961-62.

Åtmisntonde en främmande bil specialkbyggdes åt kund av Authenrieth, denna Jaguar XK120 är från 1955.

BMW 503 cabriolet från 1961, där även bakpartiet verkar byggts om en del.

1960 gjorde man också en pampig tourer på 502-bas och i mycket stramare stil än barockängelns originallinjer. Den skarpsynte ser okså att man använt Mercedes baklampor som vänts upp och ner.

Röhr var ett kortlivat märke som fanns åren 1928-35, och var både välbyggda och avancerade för sin tid. Röhr type RA med Autenriethkaross från 1931.

1933 byggde Autenrieth denna spektakulära Röhr typ F som turnerade runt på utställningar. Avancerad design långt före sin tid, lägg märke til hur baksärmarna är integrerade i karossen och hur taket och bakpartiet är en hel obruten enhet. Dessutom är det en fyrdörrars hardtop.

Under 30-talet kom man att bygga många öppna karosser på BMW:s modeller, här en 327 från 1937.

Och en annan 327 med mer strömlinjeformad kaross.

Och cabriolet på BMW 326.

Under denna tid kom man att inse vikten av aerodynamik, strömlinjeformen börja göra sitt intåg, "Stromform" på tyska. Authenrieth experimenterade också med detta, som på denna extrema Maybach från 1938.

Och en Adler Diplomat försågs med detta extrema karosseri 1938, med tydlig inspiration från Tatra.

Mer traditionell kaross, tourer på BMW 335 1939.

Under kriget kom Autenrieth som så många andra karossfirmor ingå i krigsproduktionen, efter kriggslutet togs återigen samarbetet med BMW upp, på femtiotalet gjorde man en del specialmodeller på deras 501/502, bland annat en coupémodell.

En 502 cabriolet från 1956. ett femtiotal sådana här lär ha byggts under 502:ans produktionstid.

Och rena specialare på BMW-bas kom också att byggas, denna coupe kallades MArburg och var baserad på BMW 502.

Och BMW 502 Hanover från 1956.

Denna eleganta coupé på BMW 502 daterar sig från 1961 ett par stycken byggdes 1961-62.

Åtmisntonde en främmande bil specialkbyggdes åt kund av Authenrieth, denna Jaguar XK120 är från 1955.

BMW 503 cabriolet från 1961, där även bakpartiet verkar byggts om en del.

1960 gjorde man också en pampig tourer på 502-bas och i mycket stramare stil än barockängelns originallinjer. Den skarpsynte ser okså att man använt Mercedes baklampor som vänts upp och ner.

Kommentarer
Postat av: Anonym
Hmmm... tänkte väl att det var något som inte stämde där.
Baklysena på den sista bilen är förvisso från en Mercedes 220 S, men de är inte upp-och-nervända. De är rättvända, men bara något lite mer upprättstående, medan de i original lutar lite mer framåt.
Trackback