Ett ovanligt besök på LaGuardia 1940
Den besynnerliga Bell Airacuda var trots sin storlek och utseende ett jaktplan. Detta var en extremt modern design 1937 när planet flögs för första gången och hade ett flertal innovativa lösningar, flera kom senare i produktion och andra av goda anledningar inte...
Bell YFM-1 Airacuda, där "M" stod för Multiplace var mer en avancerad vapenplattform som var tänkt att fungera som eskortplan för bombare och även som rent jaktplan med olika typer av beväpningar, samt även ta en mindre bomblast. Det mest udda med planet var de två motorgondolerna med plats för en skytt i varje, avskilda från de övriga i besättningen, förutom dessa hade radiooperatören midskepps också beväpning för skottfält bakåt.
Planet hade som sagt många nydanande detaljer, såpass många att planet blev dels för tungt och långsammare än bombplanen, som jaktplan var den beväpnad till tänderna, men kunde inte manövrera för "dogfight" heller. Med en bomblast på bara 270 kilo var den inte heller något enastående inom det gebitet heller.
De slimmade gondolerna med skjutande propellrar gav förvisso lågt luftmotstånd, men gav istället överhettade motorer och den mer kinkiga biten när detta skedde i luften var att den var inte kapabel att flyga på en motor.
Kort sagt var Airacuda ett strålande exempel på hur man inte bygger flygplan, trots det så byggdes ändå 13 stycken och sattes ihop till en skvadron operativa plan mellan åren 1938-40. Dess uppgift var lite annorlunda den också, dessa plan flögs mellan flygbaserna i USA för att piloter under utbildning skulle få chansen att provflyga och lägga till detta ovanliga plan i sina loggböcker. Vilket också var en meninslös uppgift då piloterna inte hade någon anledning att skola in sig på ett plan de aldrig skulle flyga. 1942 hade samtliga Airacuda skrotats.
Kort sagt var allting runt Airacuda bakvänt , irrationellt och komplicerat, men det var det första steget mot vad vi ser inom stridsflyg idag, multirole-plan som är tekniskt avancerade ocvh flexibla vapenplattformar med vingar mer än rena flygplan.
Kommentarer
Trackback