Kul och kallt på Kattleberg

 
Norr om Älvängen ligger en märklig liten flygplats, såpass att den inte finns med i den offciella listan, Kattleberg Airport är ett privat fält som "flygplatschefen" Kjell Brattfors anlagt på sin egen tomt!   Denna decembersöndag bjöd han på fly-in för flygentusiaster, fast de enda som faktiskt flög dit var vi, med Piper Cherokee spakad av vännen Gert denna något kylslagna söndag. Med klass-2 varning och snöstorm i faggorna valde övriga att ta bilen..
 
Follow me-bilen på Kattleberg är lite speciell den också...
 
 
 
Inne i hangaren bjöds det på gulasch och fika.
 
Sen var det dags för Kjell att dra ut sin maskin, en enorm Antonov An-2, som lär vara det största enmotoriga biplanet som någonsin byggts, och dessutom den som tillverkas längst. Produktionen startade redan 1947 och avslutades officiellt så sent som 2002, men troligen sätts det sporadiskt ihop nya sådana här maskiner i Kina.  Vidareutvecklingen An-3 med turbopropmotor byggs än idag i Ukraina.
 
 
An-2 är 12,4 meter lång, 18,2 meter i vingspann och har en tomvikt på 3,3 ton. Motorn är en stor niocylidrig Shvetsov stjärnmotor på dryga 1000 hästar. Toppfarten sägs vara 258km/h men vad som är mer imponerande är att bjässen kan hålla sig flygande i farter så lågt som 50km/h.
 
Antonoven vevas igång...
 
 
Taxar ut och vänder för att starta i andra banänden, den här saken lyfter inte, den leviterar sig upp..  
                                                
Interiören i Antonoven känns påtagligt rysk, litegrann som en hotellfoajé i Leningrad 1971...
 
Och såhär mycket drar du tillbaks rodren vid landning förklarar Kjell.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback