P66 - Jensens strukna favorit

 
Bröderna Alan och Richard Jensen hade redan i unga år etablerat sig som skickliga karossbyggare, tidigt fick man kontrakt på sportiga karosser att leverera till Wolseley och Standard. Under senare delen av 30-talet kunde man realisera sin dröm om att skapap ett eget mårke, Jensens bilar var exklusiva, handbyggda och gjordes i blygsamma serier. Nu spolar vi raskt fram bandet till mitten av 60-talet, och de båda bröderna var nu både åldrade och vid dålig hälsa. I firman fanns nu yngre förmågor vid rodret, Brian Owen, ingenjören Kevin Beattie och den duktigt designern Eric Neale som kom från Wolseley. Nu skulle man ersätta den smått egendomliga modellen CV8 med en ny modernare vagn, och redan från början hade man tänkt återanvända namnet Interceptor, som redan funnits på en tidigare modell från 1949, som bara hade byggts i blott 88 exemplar. Richard Jensen tillsammans med Eric Neale lade upp riktlinjerna och grundformen för den blivande interceptorn, under arbetsnamnet "P66"

 

Beattie moderniserade CV8-chassiet, och Eric Neale kom upp med en snygg tvåsitstig cabrioletkaross till detta, och P66 stod klar precis för London motor show 1965.

Mottagandet var blandat, men man beslutade sig att gå vidare och bygga en coupé på samma bas, och byggandet av den påbörjades tämligen omgående, till skillnad mot cabrioleten och föregående CV8, som hade glasfiberkarosser, så knackades denna fram i aluminium.

 

 

 Här uppstod en schism mellan det gamla och nya Jensen, P66 drevs igenom av Richard Jensen och Eric Neale, Kevin Beattie och Brian Owen var av en annan åsikt. Dom ville ha ett italienskt signum på bilen. P66 var i princip helt klar för produktion, när hela projektet revs upp. Kevin åkte till Italien och fick på rekordtid fram en design från Carozzeria Touring, och ett kontrakt från Vignale att bygga den nya karossen, den "nya" interceptor presenterades 1966, mindre än ett år efter projekt P66 hade förpassats till soptunnan. Richard Jensen var inte vidare glad över detta tilltag, men en vilja hade han dock fått igenom i den nya Interceptorn, att i den även få till en fyrhjulsdriven variant, den avancerade FF som hade premiär året efter Interceptorn 1967, och då gick Richard Jensen även i pension.

Kevin Beattie synar den slutgiltiga ritningen till Interceptorn

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback