Bilder från hemlighuset
Här byggs världens hemligaste flygplan, i den hemligaste fabriken under största möjliga hemligstämpel. Vi är i "Skunk works" Lockheeds avdelning för de allra mest hemliga och osannorlika projekten, här ser vi ett av de mest extrema flygplanen genom tiderna ta form, Lockheed SR-71 Blackbird.
SR-71 var ett spaningsplan, och inte vilket som helst, det slog allt annat i luftrummet med hästlängder när den flög första gången 1962, då i form av jakt/attackplan YF-12, men snart insåg man att det var som spaningsplan den skulle komma till sin rätt. Efter otaliga tester med varianterna YF-12, A-12 so togs den slutgiltiga SR-71 i tjänst 1966.
Planet var i princip oåtkomligt, dels för att det byggdes med stealthteknik, i kompositmaterial och titan, och kunde kryssa på 25 000 meters höjd i mach 3. PÅ den höjden är temperaturen c:a 60 minusgrader, men friktionen hettade upp planet till 250-300 grader celsius. Inne i cockpit kunde det bli 160 grader varmt. Ett effektivt pumpsystem skyfflade överskottsvärmen in i motorerna. Besättningen bar därför nånting som nästan liknade astronautdräkter, hermetiskt tillslutna och trycksatta dräkter. På denna höjd och i den farten krävdes noggrann navigering, man utvecklade en föregångare till GPS:en , kallad ANS kort för Astro-inertial navigation, ett datorsystem som navigerade efter stjärnpositioner, som sagt ingenting var konventionellt på Blackbird.
Blackbird var 32 meter lång, 16 meter i vingspann med sina blended-bodyvingar, max startvikt var hela 78 ton. Motorena var de kraftigaste man utvecklat för flygplan, Pratt&Whitney J58, och var inte byggda som någon annan jetmotor dittills eller senare.
Högsta fart som officiellt noterats för en Blackbird är 3,529km/h, normal marchhöjd var 26000 meter men den kunde nå närnare 30000. Vändradien vid marchfart var 14 mil, detta inte bara beroende på dess enorma fart, utan för att Blackbird hade en liten svaghet, den klarade inte mer sidleds G-krafter än 1,5G...
På alla sätt, en av de mest extrema farkoster som någonsin flugit, 32 stycken Blackbird tillverkades totalt och tjänstgjorde fram till 1998.
Kommentarer
Postat av: Martin
Så mycket stealt var det inte, satt i RRGC O1S och såg den på Bonsen ett par gånger...
/M
Postat av: Kornknarren
De flesta moderna stridsplan markerar för piloten, när låsning skett från ett annat plans radarsikte. Det var ytterst sällan som detta skedde för Birden, naturligtvis beroende på dess fart. Men när de på lägre höjd gjorde sina åttor över Östersjön, hände det dock en gång - från ett Viggenplan. Viggenbesättningen gratulerades i efterhand av amerikanarna - men medgav att de legat i dykning för att lyckas.
Trackback