Tatras plan

Tjeckiska Tatra byggde inte bara bilar,lastbilar  och järnvägsvagnar, på 30-talet slog dom sig i flygindustrin också. 1935 satte man upp en en avdelning för flygplanskonstruktion i Studenka, som chefskonstruktör knöt man till sig Karel Tomas, som tidiagre hade varit med och grundat Letov, Tjeckoslovakiens första och då största flygplanstillverkare. Första projektet var licenstillverkning av tyska Bücker Bü-131 Jungmann, ett dubbelvingat skolplan som fick heta Tatra T-131, som byggdes i en serie om 35 exemplar.
Sen följdes det av T-126 som var en licenstillverkad Avro 626, motorerna var av inhemskt ursprung, för T-126  användes en Avia RH-17 på 360 hästkrafter.

Avro 626

Efter lärdomen av licenstillverkningen så började man under 1936 konstruera en helt egenmodell, den första benämdes T-001, och baserades till viss del på T-131 men var ett monoplan. Med registreringen OK-TAN flög denna prototyp första gången våren 1937.



T-001 ändrades sedan till T-101 som flögs senare samma år, vingspannet hade nu ökats från nio till 13 meter vilket gjorde att man kunde ta med mer last och bränsle i planet  Motorn var densamma, en egentillverkad maskin på 95 hästkrafter som var byggd på licens från Hirth, HM-504 hette den och är i princip samma som sitter i Bückers Bü 131,134 och i Klemm Kl-35. Det räckte dock till för en marchfart på 190km/h, och toppfart på 225km/h och kunde klättra upp till 5500 meter.



T-001 och 101 kom att slå en hel del rekord, både i distans och höjd, bland annat flögs man med extratankar installerade sträckan Prag-Kharthoum, 434 mil, non-stop 1938. Höjdrekord sattes flera gånger, för sportplan med motorvolym under fyra liter. På första höjdförsöket nådde man 7113 meter och senare 7470 meter som var långt över det tidigare rekordet i klassen.   


Nästa steg i utvecklingen var T-201 som fick lite kortare vingspann och lägre fena, med detta nådde man lite högre toppfart och cockpiten förlängdes också. Fem stycken T-201 kom att byggas.


Åtminstonde en T-301 hann med att byggas 1938 som var tänkt att bli både militärt och civilt skolplan, men Tatras flugplansutvecklign avbröts abrubt med den tyska inmarschen i september 1938.  

Då fansn på utvecklinsstadiet två intressanta modeller, T-401 som skulle bli ett skolplan med sätena sida vid sida likt Messerschmitt Taifun, och en större tvåmotorig maskin som refererades till som T-002.  


T-002 kom dock att byggas efter kriget, fast då av Zlin med beteckningen Z-20, i ett exemplar.


Bevarad Tatra T-131 idag, 

 
T-101 #1 OK-TAO flyger återigen, fast som replika helt byggd från scratch.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback