Tysk invasion på kajen
I fokus denna onsdag på kajen var Volkswagen, bubblor och bussar tog upp en betydande del av ytan.
Ovan en "splitwindow" sänkt, Fuchsfälgar och takräcke, vilket är standardtricksen för VW-styling.
Äldre VW-cabbar på plats, den röda från 1965 och den gråa är en riktig raritet ända från 1951, parkerad brevid en tidig Golf från 1975, som det inte finns många kvar av idag. Det orangea höghuset är en Westfalia-camper, också det en ganska sällsynt modell här, de allra flesta av dessa gick till USA som nya, en kom hit i vintras och skrevs om här: february/westfalia-fran-väst.
Italienskt, röda raden börjar med en Alfa Romeo 1750GT från 1972 och en 1600GT junior deån 1975, udner samlingsnamnet "bertone coupé" gjordes denan långkörare i en myriad av varianter. Nästa bil är en annan långkörare från Alfa, nämligen Spider. Sist in på kajen kommer en mycket fin Maserati 3500GT
Och Tomas dök upp med sin ovanliga Bittter CD igen. klassiker.nu/välsmakande-bitter
En särlign ur BMW:S sortiment var den kortlivade Z1, med sin adörrar som går ner i trösklarna, byggdes i rutn 8000 exemplar åren 1989-91.
Sportbilar på olika sätt rullar in, Kåre med sin Wolseley Hornet från 1934, som ju är sinnebilden för hur en engelsk trettiotals sports tourer skall se ut. Volvo 480ES var liksom BMW Z1 en modell som låg långt ifrån det ordinarie modellutbudet. Sprot på amerikanska,Chevrolet Corvette och Ford thunderbird.
Mer amerikanskt, Pontiac Bonneville från 1965, mycket populär och vanlig bil här. Desto mer ovanligt är Studebaker, här den sällsynta Avanti från 1963 och en Golden Hawk från 1957. Sist en mycket prydlig och fin Hudson copupé från 1946.
Delar av VW-ligan poserar framför den ovanliga Bittern.
Och Citroenfolk, här i samspråk med Robert Garellick till vänster. Hans fina böcker över Göteborg från förr kan ses och beställas här: http://www.garellick.se.
Pontiac Bonneville 1967 lämnar kajen i skymningen.
Kommentarer
Trackback