Avanti och annat på maritiman

Studebaker Avanti en av bilvärldes absoluta särlingar, finns det något dussintal av i landet, denna gröna brukar synas ganska flitigt i Göteborgstrakten.
 

Två diamteralt skilda varianter av engelska sportbilar, men ändå är båda så typiska, Wolseley Hornet från 1936 och Jaguar E-type sextiotalets stilikon. Austin A35 är en söt liten herrgårdsvagn i miniformat och sist en välbyggg Ford 32:a "hi-boy" i traditionell stil
OTN4 är en Morgan som står ut från mängden, breddad, lättad och med specialbyggd motor var denna tänkt för att köras på Le mans när det begav sig, Dit kom den av olika anledningar aldrig utan numera finsn den unika tävlingsbilen i Sverige. Tre varianter av bakpartier syns rulla in, Cadillac seville 1985 med den karossen som kallas "bustleback" En DKW med rundad akter och den lite märkliga Citroen DS break, kombipadda.
 
Och återigen dök den sällsynta Bitter CD:n upp.
 
 
 
Lite mer specialbilar som dök upp, underbar Ferrari 250GT från 1963, och i nästan likadan kulör den vackra och sällsynta BMW 503 coupé, den här är från 1959 och dessutom svensksåld, bara 412 stycken av den här modell tillverkades. Porsche 928 hade ett mycket karaktäristiskt bakparti och Jaguar E-types form går inte helelr att ta miste på. 
 
Amerikaskt ur samma vinkel, Cadillac Eldorado Seville 1957, Mercury Montery 1963 och en Mercury från 1960, som är en årsmodell vi sällan ser här och sist den betydligt mer välkända Ford Mustang 1965. 
 
Mannen med den här modernare Thunderbirden heter Björn Ljungquist och förtjänar ett särskilt kapitel, eller läs om hans något märkliga liv och yrkeskarriär på hans egen sida  http://www.abljungquist.se/bjorn2.htm
 
Tyskt, BMW 850 bör räknas som en modern klassiker, lite äldre tyska representanter på kajen Mercedes eleganta 280SE coupé med hardtop och den mer folkliga opel Kapitän, samt en allt annat än diskret 1303LS Volkswagen cabriolet.  
 
Volvo 780 från Bertone var kanske inte volos mest framgångsrika modell, likaså blev Triumphs moderna TR7 på 70-talet inte heller någon framgånssaga utan istället en av de många spikarna i kistan för Leyland. Pontiac Firebird blev däremot en långkörare och 80-talets moderisering av den såldes i enorma upplagor. Teknikens värld kom förbi med en splitter ny testbil från Volvo, nya V40 som med lite god vilja kan kallas kombi.
 
Och en Citroen DS riktar sina gula kattögon mot utfarten när kvällsmörkret börja sänka sig över kajen vid Maritiman.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback