En dag i fästningsfabriken
Här står glänsande nya flygplanskroppar på rad hos Boeing utanför Seattle, 1943. Härifrån kom ryggraden i 8th bomber command, B-17, flygande fästningen. I USA kunde tillverkarna ha en oavbruten produktion, då risken för bombningar och attentat var minimal. I England lade man ut tillverkningen på massor av små entreprenörer och genom mödosam logistik fraktades alla pinaler till större sammasättningställen, i det som kallades "shadow factories" Boeing byggde hela 12731 av dessa flygande fästningar fram till maj 1945, då den större och tyngre B-29 hade börjat ta över dess roll i luftrummet.
Men fästningens roll var inte överspelad för det, många kom efter kriget att tjänstgöra i civilflyget som räddningsplan, forskningsplattfomar, frakt och passagerarplan under överskådlig tid. Idag finns det tretton stycken kvar som fortfarande flyger. De sista militära B-17 planen pensionerades från brasilianska flygvapnet så sent som 1968.
Kommentarer
Postat av: Rikard F.
Fascinerande att så många B-17 byggdes och att så få finns kvar idag. Vilka arbetade på fabrikerna, det var väl många kvinnor när männen var ute i kriget?
Trackback