auto speciali


Specialbilar från Italien denna gång, med vackra damer till såklart
 
Modulo var en studie från Pininfarina, som i detta tolkade hur en Ferrari skulle kanske kunna se ut i framtiden.    Vid premiären 1970 såg den ut som om den rullat rakt ut från en science fictionfilm, extrem var den då och det är den fortfarande.
 
 
 
Silver Fox från OSI var också ett nåt sätt att tänka bil, i katamaranform, 1967. Några fåtal katamaranliknande racerbilar hade konstruerats före, men nytt i denna var spoilers, och att hela kupédelen  användes som detta.
 
En annan skapelse som stal showen på mässorna 1970, jämte Modulo var Bertone Stratos. En extrem kil som såg ut att göra 300 blås redan när den stod still. Den hade inga dörrar utan istället öpnnade man vindrutan och klev in. Till skillnad från Modulo, så kom Stratos att utvecklas vidare och knoppas av i två varianter som faktikst kom i produktion. 
 
Ett år senare stod en nästan produktionsklar prototyp klar, namnet behölls men karossen gjordes mer praktisk, då det skulle bli en renodlad tävlingsbil. Den slutgiltiga Stratos byggdes 1974-75.
 
Nästa variant av Stratos kom att bli Countach som också den stod klar 1971. Nästan lika extrem som originalet var det nog knappt någon som tänkte att den här osthyveln skulle kunna bli en bil på riktigt, men det blev den. 1974 började Lamborghini bygga Countachen och så gjorde man ända fram till 1990.
 
 

 
1970 sågs också en en annan extrem skapelse på mässorna, Abarth Scorpione visade också på ett radikalt nåt formspråk för decenniet. Men denna kom dock inte längre än att bli just utstä'llningsföremål. 
 
 
1978 visades Lancia Sibilo från Bertone, den tillhör inte något av mästarens mästerverk, men ur den här bruna glasfiberhögen kom det att födas andra idéer.
 
 
1979 kom Bertone Tundra med klara drag av Sibilon, samma linjal och vinkelmall användes, men nu ett steg närmare en vanlig bil. Ursprungsidén var ett förslag för Volvo, men till coh med dom tyckte den var för kantig, och bollen rullades vidare till Citroën, som plockade upp den och knådade om den lite , ett par år senare kom Citroën BX.

Linjalen var formgivarna favoritverktyg uder 70-talet, eller kanske blev dom av med alla andra redskap i budgetnedskärningar? Hos Pininfarina grepade man linjalen och gjorde Giovani på Autobianchi A112 1973.

Då var sextiotalet betydlgit kurvigare, den här komme rockså från Pininfarinas drömfabrik och var egentligen menad som ett projekt för BMC 1968.  BMC kom dock inte att realisera några radikala idéer då, eller senare heller för den delen. Istället så hamnade den hos Citroën som behövde en ny fräsch design för sitt  "projet G", och inte långt efter presenterades Citroën GS.  
 
Lite längre tillbaks i tiden, 1964 och en Abarth Spider också signerad Pininfarina, här ser vi lite liknelser med den senare Fiat Dino, och en viss del känns också igen i föregående BMC-proposition.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback