Med snurr i Storlien

 
Rolf von Bahr var en av sveriges pionjärer inom flyget och på 1930-talet blev han en ivrig förespråkare för den nya typen autogyro, det vinglösa flygplanet med en rotor som stod för lyftkraften istället. Autogyron hade en kort storhetstid under dessa år, och Rolfs maskin var av typen Cierva C30A och denna användes främst för turistflygningar i och runt Åre och Storlien under några år på 30-talet. Rolf flög äv en taxi och ambulansflyg med Ciervor, och demonstrerade även typen för armén och flottan vid flera tillfällen. Inalles avverkade Rolf von Bahr sju stycken autogyros och samlade på sig över 3000 flygtimmar på den här typen.
 
Juan de la Cierva hade utvecklat autogyroprincipen under 20-talet  ochstod för designen. Men maskinerna byggdes främst av Avro England med Ciervas patent. Totalt satte Avrio ihop 78 stycken, 25 stycken byggdes av Lioré et Olivier i Frankrike och ytterligare 40 stycken av Focke-Wulf i tyskland under namnet C.30 Heuschrecke. Totalt 178 exemplar av Ciervas C30. von Bahrs SE-AEA finns idag bevarad på tekniska museet i Stockholm. 
 
 
 
 
 
  

Kommentarer
Postat av: svensson

Rotorn i en autogiro ger ingen lyftkraft, den fungerar bara som en roterande vinge.

Postat av: svensson

OK, det är förstås vad en vinge gör, ger lyftkraft. Men rotorn har (underförstått) ingen motor som driver den.

2012-10-28 @ 11:34:39
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: F

Det är tack vare Rolf von Bahr det finns Cierva C30 bevarade på Hendon och i Holland. Så han avverkade inte alla han ägde... ;)

2012-10-31 @ 11:20:33
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback