En udda par i Binbrook 1963

 
British Electric Lightning var den nya moderna ryggraden i Royal Air force när den kom ut till skvadronerna 1959. Här står den nya epokens flygplan brevid sin föregångare,  jetålderns intåg gjorde propellerplanen föråldrade nästan över en natt. Men denna propellerkärra är lite speciell för det är den absolut sista tjänstgörande Spitfiren i världen. 
 Året är 1963 och tekniskt sett hade PS853 som var en Spitfire PR mk.19, redan strukits ur rullorna flera år innan. Den hade sedan satts upp på en pinne utanför portarna till Central Fighter Establishment vid West Raynham. 
 
Men PS853 plockades ner från sin pinne och återinträdde i aktiv tjänst 1963, och varför nu detta tilltag?  Jo, det var oroligheter i fjärran östern och en konfrontation med Indonesien befarades. Konflikten gällde Malaysia som hade fått självständighet 1957, men territorierna på norra Borneo var fortfarande under brittiskt styre och skulle inkorpereras med Malaysia under 1963, detta gillade inte grannlandet Indonesien som ville lägga beslag på de oljerika områdena i norr.   Deras flygvapen hade huvudsakligen gamla P-51 Mustang att flyga med, och vad RAF nu måste utvärdera var hur de moderna överljudsplanen med sina avancerade vapensystem skulle kunna engagera sig i strid med de gamla propellerplanen. 
 
Den malaysisk-indonesiska konflikten trappades upp till krig under 1963, eller nån slags form av krig, regionen präglades av instabilitet, kuppförsök, revolter och fram till 1966 bedrevs ett underligt lågintensivt gerillakrig i och omkring Borneos djungler. Flyginsatsterna inskränkte sig till trupptransporter, luftlandsättningar och helikopterverksamhet och så fanns ett par skvadroner Lightnings, Javelin och Hunters stationerade vid basen i Tengah, men oklart hur involverade de blev i några stridigheter.  Eller hur mycket lärdom man fick av att öva luftstrid med den gamla trotjänaren  PS853.  
 
Men PS853, som är av version som de S31 Spitfire spaningsplan vi hade i svenska flygvapnet, kom dock efter avslutat uppdrag att flyga vidare inom Battle of Britain Memorial Flight, en slags uppvisningsgrupp kopplad till RAF. Den användes också i filmen "Battle of Britain" som hade premiär 1968. Idag har planet registreringen G-RRGN och ägs av Rolls Royce, som i sin tur lånar ut det till föregående BBMF.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Håkan Buffal-O.

Resultatet av luftstriderna mellan Lightning och Spitfire var att det i princip var omöjligt att skjuta ner Spitfiren. Värmesignaturen var för liten för att dåtidens robotar skulle träffa målet och siktet för automatkanonenerna kunde inte följa ett så relativt långsamt mål som en svängande Spitfire. Ingen hade väl funderat på att överljudsflygplan skulle behövas sättas in mot propellerflygplan och helikptrar så man fick gå tillbaka till ritbordet.

2012-09-14 @ 09:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback