Convairs dubbeldäckare

 
Den här bjässen heter XC-99 och föregick Airbus 380 med dubbla däck med sådär 60 år.  Convair XC-99 var utvecklad ur bombaren B-36 och tänkt som i första hand transportplan, och det fanns en tanke med att göra en civil passagerarversion av den också.  XC-99 delade vingar, och övrig layout med B-36 men hade en mycket mer tilltagen flygkropp. Måtten var enorma med lite över 70 meter vingspann och 55,6 meter i längd. Detta var och är det största landbaserade kolvmotorplan som byggts, bara Hughes Hercules var större, men det var ett rent sjöplan. XC-99 flög första gången i november 1947,och togs i tjänst av US Air Force 1949.   Det byggdes bara en enda av denna, och det fick tjänstgöra flitigt fram till 1957 när den togs ur tjänst efter 7400 flygtimmar.  Den civila varianten Convair 37 som skulle kunna ta 204 passagerare och även hade förhandsbeställts av Pan American kom dock aldrig att byggas.   
 

Kommentarer
Postat av: Robin W

den finns bevarad på US airforce museum i dayton ohio. nerplockad (2009) renoveringsbehov finnes och jag har för mig att dom nämde att den skulle ta omkring 20år att renovera.

2013-01-23 @ 21:08:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback