mera bilvålnader
En svit till med modeller vi aldrig fick se, på gott och ont.
Coggiola var flitiga i att ta fram alternativa modeller för biltillverkarna, det här en Renault 40, en modellserie som aldrig blev av. BVyggd 1972 och verkar vara coupé på högersidan och fyrdörrars sedan på andra.
Och denna är också från Coggiola, för Volvo 1969, baserad på 144, men verkar ett numemr större. Någon sådan här gummisnoksvolvo kom aldrig att bli av och det tackar vi nog för.
En SAAB 99 med rejält utdragen nos, denna bil var testbänk för V8, ett experiment som aldrig blev verklightet.
Ett annat "nosejob" Willys do Brasil köptes upp av Ford och deras Aero/Itamaraty tillverkades ett kort tag under Fords namn, denna tilltänkta facelift blev dock aldrig av innan modellen lades ner.
Påå Volkswagens museum står denna prototyp kallad EA53, som bär tydliga drag av den kommande 1500:an, men karossen kom mer snarlik också gå igen i den brasilianska tappningen av 1600 som kom 1968, dock var den byggd på gamla typ 1:ams plattform.
På andra sidan muren, Wartburg byggde en hel del iuntressanta prototyper på 70-talet som dock aldrig kom i produktion, ovan syns P360 från 1974, och nedan P610 från 1979, båda två ser både klart moderna och närmsta produktionsfärdiga ut.
En fyrdörrars Fiat 128 byggdes på försök av Moretti.
Cavaletta var en festlig liten prototyp från Fiat, byggd på 126-mekanik 1976.
Cagdas från Anadol får ses som ett bra exempel på att vissa modeller aldrig bör tillverkas. Denna turkiska prorotyp är från 1979.
Austin A6-6 från 1986 var en futuristisk skapelse om en framtida ersättare för Metron, men proppen drogs ur redan året efter då Austin avvecklades helt och hållet.
Fords Mini-Mite projekt har tidigare visats här smaplock-fran-prototypverkstan. och här är ännu en i raden av Mini-mites , den blivande Fiestan, från 1972.
Kommentarer
Postat av: Pelle
4-dörrars fiat 128 har det ju funnits många av, sen kanske inte mer än en handfull finns kvar pga av rosten....
Trackback