Stor och liten 1952

Den lilla myggan i förgrunden heter Northrop X4, och var ett rent experimentplan. När det började gå riktigt snabbt i luften blev bakåtsvepta pilvingar en nödvändighet och detta var relativt outforskat vid den här tiden.  Bakom står en bjässe med samma typ av vingar i många gånger större skala. Här är första prototypen till "Stratofortress" B-52.
 
Arbetet med en ultrabombare, som skulle flyga högre, snabbare och längre med mer bomber än något annat hade påbörjats redan 1945. Efter många turer och nya rön i jetålderns tidiga utveckling stod de första prototyperna XB-52 klara och flög första gången 1952. Närmare 50 meter lång och 56 meter över vingarna som bar på åtta motorer.  En egenhet på de två prototyperna som piloterna inte gillade var att konstruktörerna hos Boeing hade valt att sätta besättningen i tandem, ungefär som på gamla skolflygplan...  Detta reviderades innan B-52 började komma i produktion under 1954. Den fick senare även katapultstolar för hela besättningen på fem personer. Piloternas stolar skjuts uppåt, men resterande besättningsmän skjuts ut under planet vid nödfall.  

Planet kom i tjänst 1955, och producerades fram till 1962, då hade man byggt hela 744 stycken av dessa.  B-52 har använts i en rad roller i de flesta oroshärdar sedan dess och gör så ännu. De kvarvarande planen har hela tiden uppgraderat och man planerar att flyga dom länge ännu. Något slutdatum är inte satt , men in på 2040-talet beräknas dom hållas igång.  Det innebär att denna typ då passerar ungefär 90 års tjänstgöring! Något helt unikt i flyghistorien som inte kommer slås på långa vägar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback