Stromform från Dörr&Schreck

På 1930 talet gick hela trenden inom design mot det mer avantgardistiska, den nya art decostilen vann mark. Ett nytt begrepp föddes, industridesign. Med detta väcktes en medvetenhet om form och stil, art deco applicerades på allt från husgeråd till hela hus. En variant inom art deco kom att kallas streamline, klockan mot framtiden tickade fortare och till och med din kaffekokare skulle se ut som den gjorde hundra knutar. Bilen skulle se ut som den gjorde tvåhundra, stillastående.

Adler 2,5L Stromform från Dörr&Schreck 1938

 

Streamline, eller Stromform som termen lyder på tyska skall inte förväxlas med aerodynamik, även om en del beröringspunkter finns. Dessa Stromformbilar var inte alltid så väldans aerodynamiska, den forskningen var också ett ganska nytt kapitel inom industrin. Två pionjärer på detta dock var Paul Jaray och Freiherr Reinhard von Koenig-Fachsenfeld. Den senare av adlig börd men som välutbildad aristokrat kunde hans talang ta honom längre än sin titel. Friherren kom under sin racingkarriär att inse vikten av aerodynamik, och han fick agentur för Jarays verksamhet i Tyskland.

Några firmor som kom att verkställa en del av friherrens stromformidéer var Wendler, Vetter och karossmakarna Dörr und Schreck.

 

Traditionell kaross från Dörr&Schreck, 1927, innan stromformens intåg. Detta är en Audi typ M.
 

Dörr&Schreck hade startats i Frankfurt efter första världskriget av Jacob Dörr och Mattias Schreck, och de kom att leverera karosser åt Maybach, Adler med flera i mindre serier. Under senare delen av 1930-talet kom dom mest bli förknippade med dessa mer extrema former signerade Reinhard von Koenig-Fachsenfeld.

 

Ett tidigt steg i evolutionen, Opel 1933.
 
Adler Trumpf Junior rennsportwagen 1936, synfält ansågs mindre viktigt i jakten på minsta motstånd.
 
En mer vägmässig Adler på samma tema från samma år.
 

Men så byggde dom också vanliga karosser ibland. Adler Trumpf Sport roadster i begränsad serie 1936.

 

Och här en vacker Maybach från 1939

 

Cigarrformad Opel 1937
 

Dörr & Schrecks mest kända verk var en Maybach dom byggde åt däcktillverkaren Fulda, speciellt för att testa högfartsdäck. 2005 byggde man en slags tribut till denna hos Maybach. Den jättelika superbilen hette Exceler och för designen denna gång stod Fredrik Burchhardt

 

Kommentarer
Postat av: Mattias

Hej!

Jag skulle gärna komma i kontakt med dig. Finns det en email man kan nå dig på?

Mvh
Mattias Lundin

Tirendo

2013-10-30 @ 17:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback