Praktiska prototyper som kom bort

Charmig liten minibuss från öst, Moskvitsh A9 kallades den och kom inte att bli av, 1957.
 
Skoda 1203 kom däremot att bli en poplulär motsvarighet till Folkabussen. Men den hade lång startsträcka, prototypen ovan är från 1957 och 1203 kom inte ut på markanden förrän 1968.
 
Praktiskt och avancerat på samma gång, och  med ett stänk av sjuttiotalsfuturism, ryska RAF 982/2 prototypen är från 1971
 
I Sverige byggde Kalmarverken "Tjorven"  med mekanik från Daf, främst för posten, men Daf själva hade liknande planer på en Postdaf 1975.
 
Diverse olika taxikoncpet såg dagens ljus på 1970-talet, oftast eldrivna. Den här gjordes i Lucas Electrics regi 1975.  
Inga skönhetspriser för prototypen från VAZ, Pony kallades den med prefixet 2802.
 
1989 föll Berlinmuren och de östtyska företagen fick ungefär 48 timmar på sig att modernisera sig, det gick inget vidare. Denna Barkas B1000 lyckades inte se modern ut hur man än gjorde.
 
Sista försöket att piffa upp Barakasen kom 1991, det gick inte heller så bra.
 
Ett myckert modernt koncept som andas mycket Espace och är från 1986. Sovjetiska MAZ NMA prototypen kanske hade fungerat om utvecklingsmöjligheter fanns.
 
Istället för att anpassa personbilar till polisbruk, så tog Carbon Motors till en ny nivå och presenterade 2008 konceptet E7 som var en skräddarsydd polisbyggd. En stöddig bil med inbyggda pushbars, och blåljsuen fullt integrerade i taket, bland annat.
 

Londontaxin dör aldrig, den bara byter kostym ibland. Senast i raden för en klassisk brittisk City Taxi kallas Frazer-Nash Metrocab. En högteknologisk hybridbil som visades i våras. Kan det bli produktion månne?
 

Kommentarer
Postat av: svensson

Polisbilen såg vass ut, men kanske för vass. Man får inte vara för djärv, då säljer det inte. Man kan dock tänka sig de hoppfulla tongångarna vid presentationen: "Behold the police car of the future..."


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback