Poberejskys Rolls

Jacques Poberejsky var exilryss som levde och verkade större delen av sitt liv i Paris. Hans huvudsakliga sysselsättning var inte direkt att snickra bilkarosser, utan istället verkar han varit uppfinnare. I hans namn finns bland annat patent på stålspunna flexibla slangar, och självtätande bensintankar, två saker som idag är legio i till exempel tävlingsbilar, flygplan och annat.

En hel del om hans liv och levebröd är höljt i dunkel, men på 1930-talet verkar han haft agentur för Mercedes Benz i Paris, och vid denna tid köpte han en begagnad Rolls Royce Phantom II med Kellnerkaross, Poberejsky lät karossfirman Binder modifiera originalkarossen till lite sportigare framtoning. Resultatet blev inte helt olikt en Mercedes 540K i linjerna.

Men så hoppar vi fram till 1949 då den här skapelsen under skylten ”Carrsoserie Poberejsky” på Genevemässan.

Det var ett Rolls Royce Silver Wraithchassi som Poberejskys firma hade försett med ett mycket modernt men något oortodoxt karosseri. Den traditionella kylarmaskeringen var borttrollad, karossen låg och strömlinjeformad. Taksektionen var avtagbar och då kallas karosstypen för en sedanca coupé, idag skulle vi säga ”targatak”. Det sägs att Rolls Royce blev vansinniga över den här skapelsen. Dom lämnade Poberjersky ultimatumet att ta bort skräpet från sin monter inom 24 timmar och några garantier skulle det inte kunna bli tal om heller.

Den excentriske uppfinnaren och karossbyggaren verkar lytt deras råd för bilen togs bort, och karossen skrotades, chassit försågs strax efteråt med en öppen kaross från Franay istället. Den bilen finns kvar än idag.

 

En bil till byggdes och visades upp på Parissalongen samma år, det var en Bentley mk VI med chassinummer B124BH som fick en snarlik kaross, spåren efter den upphör några år senare.

Kommentarer
Postat av: svensson

Vilken snobbism from Rolls Royce' sida. Man får väl bygga vilka karosser man vill på chassin man äger (bara man inte marknadsför det som RR etc).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback