Zeppelinare på landbacken

Luftshiffbau Zeppelin i Friedrichshafen var berömda för sina gigantiska luftskepp, som ju följdaktligen kallades Zeppelinare. Den första av greve von Zeppelins skapelser demonsrterades redan år 1900, men först på 1910-talet kom de mer i allmänt bruk.  Eran med dessa luftens giganter slutade i ett eldklot i Lakehurst 1937.
 
Men mindre känt är att dom även hade en liten karosseriverkstad i sina domäner.
 
Denna sportiga Maybach från 1924 är en av de tidigaste Zeppelinkarosserna.
 
SHW, kort för Schwäbische Hüttenverke AG var en avancerad prototyp. En självbärande aluminiumkaross och framhjulsdrift var extremt 1925. I konstruktionsarbetet ingick bland annat den kända aerodynamikern Wunibald Kamm. Karossen kom från Zeppelin. Tre SHW-bilar byggdes och testades rigoriöst, men nån produktion kom aldrig att bli av.
 
En Maybach W5 från Zeppelin 1925.
 
Karosseriverksamheten var mycket blygsam och sporadisk. Trots att zeppelinarnas tid var förbi så kom företaget leva vidare, efter kriget låg Friedrichshafen i de frankkontrollerade zonen, och bolaget omdöpt till C.R.A.S. byggde bland annat en modern kaross på en 1932 års Packard åt den franska generalen Koenig. 1949.
 
 
Denna enorma Maybach brukar ofta krediteras till Spohn, men varfaktiskt gjord av Cras/Zeppelin 1954. Chassit var av typen SW42, Maybach sista modell före kriget.
 
Simca 8 cabriolet 1949 byggd av Zeppelin, för formen stod den kända franska industridesignern Louis Lepoix.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback