Audin från andra sidan.

Det är strängt taget ingen Audi alls, och varför den svenska importören lät kalla P70 för Audi i annonserna 1956 kan tyckas märkligt. Audis egentliga återuppståndelse låg ju drygt tio år framåt i tiden.

Men det finns dock en koppling,  August Horch grundade Audi 1909 i Zwickau, men märket upphörde 1939.  Efter kriget låg Zwickau i den östra zonen och i fabriken huserade sedermera Automobilwerk Zwickau, AWZ från 1955 även kallat VEB Kraftfahrzeugwerk Audi Zwickau.
IFA-bilarna som i princip var en östtysk DKW och var relativt välkända i Sverige, men den nya AWZ P70 kom inte att bli särskilt framgångsrik här.  Dock var 1956 ett bra år för IFA/AWZ här med 1761 sålda bilar

P70 var byggd i det ökända materialet Duroplast, en slags blandning av överblivet bomull från Sovjetunionen, blandat med fenolharts och lite övrigt industriavfall som kokades ihop till något som nästan liknade bakelit. Nånting som man fortsatte med på efterträdaren, den mer välkända Trabant.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback