ett annorlunda uppdrag
Det har varit lite hektiska veckor för att hinna ikapp och lägga ut i bloggen på sistonde, men lovar att jobba ikapp med lite av varje i blandad ordning när jag har lite tid över.
Jag är inblandad i dragracing, som må verka en rätt annorlunda värld för många, och med många udda karaktärer, men jag trivs utmärkt i den.
Vi kör race i Scandinavian Dragracing Championship på Säve depå varje år och bland alla (o)normala sysslor där så fick jag ett litet annorlunda och unikt uppdrag.
Till årets race hade det bjudits in något som inte körts i Sverige på över 20 är, nämligen en
JET-DRAGSTER!!!
Roger Goring och Helen Rosling från England var inbjudna hit för att uppvisningsköra vidundret Firestorm under helgen, och det föll på min lott att promota denna tingest.
Här i Göteborg så är det träff i närheten av Operan vid maritima centret för bil och mc-folk varje onsdag och detta verkade ett ypperligt tillfälle för detta, så jag fick tag i arrangören och berättade att vi hade specialbesök från England och undrade om vi kunde komma ner och få vissa upp något lite extraordinärt, och det tyckte dom var OK. Sen började jag berätta lite om vad det var, men tror inte han följde med mig riktigt i det... sagt och gjort vi körde ner med trailern och lastade av Firestorm (eller "litlle Jimmy", Jimmy the Jet, som Roger kallar sin pyssling...) utanför Operahuset i Göteborg.
Nu verkar det inte vara varje dag det lastas av jetbilar utanför ett operahus
så redan här tilldrogs det en del uppmärksamhet, som typ, hela administrationen
och kansliet på operan.
Här rullar Roger och Helen Firestorm över gatstenarna på parkeringen in
till maritima, ser lite bökigt ut, men den här väger förvånanvärt lite, bara runt
700 kilo! dock är gatstenar, stelt monterade hjul med sprängpumpade däck
ingen riktigt bekväm kombination, men det gick bra.
Det charmiga paret Roger och Helen med Firestorm, första gången en jetbil
står på svensk mark på 20 år och på göteborgsk gatsten nånsin, att den drog
en hel del uppmärksamhet är inte underligt, få har nånsin fått se en sån farkost
Detta var helt klart en kul kväll på packhuskajen, coh våra engelska gäster
charmade och underhöll alla nyfikna och tyckte själva det var lika roligt.
På torsdagen kördes uppvisning och testrepa för TV och pressen, tror få
fattade riktigt vad det handlade om då ingen hade med sig hörselskydd,
räddningstjänsten från Säve flygplats civila sida var med också, och dom
tyckte att jetmaskiner var inget märkvärdigt för dom, för de hör de varje dag,
va dom inte hade koll på var att Rogers maskin kommer från ett stridsflygplan,
som inte har samma bullerkrav som Ryan Airs maskiner... det var en rolig
syn att få se gossarna hoppa upp å ner och leta efter nånstans att ta vägen
med händerna hårt över öronen när Firestorm varvades upp.
Firestorm "puffar" lite AV-1 soppa...
Nu kör vi, när banbeläggningen bakom börjar fatta eld, då har man nått
rätt temperatur, och tuffar fram mot startlinjen, det är en helt otrolig syn och
ljudupplevelse att se den här staga in, sen dram man fullt och släpper
upp bromsen, effekten kan liknas vid en slangbella, det är ingen synbar
acceleration att tala om, den är bara "iväg". På söndagen satte Roger
definitivt banrekord, då han slog av efter 2/3 delar av sträckan så var farten
vid mål efter 402 meter något långsammare, men vid 201 meter mättes
bilen till smått ofattbara 368 KILOMETER I TIMMEN!
Chassiet är byggt av Roger, i samarbete med Rob Jinkens i USA, en som
har lång erfarenhet av såna här fordon, det är inte speciellt många som har det
Motorn kommer från planet nedan ett stridsplan av typen Northrop F-5 Freedom Fighter
Vi vill ha mer, och Roger själv vill gärna tillbaka till oss och köra nästa år
men, han skall prata med sin kompis Colin som också kör Jet-dragsters
ocm han kan ta med sin så får vi för första gången nånsin i europa köra
match-race med två såna här trevliga blåslampor, jag har redan skaffat
nya hörselskydd!
Kommentarer
Trackback