En midsommardag i Lysekil

Jag har aldrig innan varit uppe på cruisingen i Lysekil, har nog inte varit uppe i Lysekil på sisådär 15 år överhuvudtaget, och hade inte ens en tanke på att åka upp egentligen, men det råkade bli så och det råkade bli rätt trevligt med.

Nu är det så här med lokala raggargänget att de hade bestämt att träffas vid ettiden för avfärd, då stod en stackars Chevrolet där och väntade förgäves där... sen kom Tony med sin GTO, och vi fortsatte vänta tills havfyra då vi åkte, fortfarande utan några raggare i sikte. 
Tony  hoppar på kryckor för tillfället tänkte han bara åka upp en snabb sväng och titta till och åka hem tidigt, detta passade mig bra också så jag hängde på i GTO:n. och stack vid halvfyra tiden.

Det var rätt så turligt att vi kom iväg i tid , det blir fort trångt i Lysekil, då vi åkte hemåt igen vid halvåtta tiden igen var det kö ända från färjelägret in mot stan, huu... 

Och när vi vid denna tid är på hemväg, ja då möter vi lokala raggargänget som äntikgen var på väg upp....

67358-51
Min gamla skolkamrat dök upp med en jättefin Chevrolet Impala cabbe
här passerande under Tjörnbrons spann, trevlig bil och trevlig vy.



Jag hade hört rätt mycket innan om att poliserna är jättegriniga och sura däruppe, och gör allt för att förhindra så mycket som möljigt, men det kom på skam, avspärrat var det, men dom hade till och med gjort skyltar som visade vart och hur man skulle köra för att det skulle flyta på, och de "ingripanden" man såg var mest av karaktären att de ville titta närmare på bilen som sådan med ett leende. Kul. 
Så vitt vi kunde se så skötte sig folk iallmänhet väldigt hyfsat, tror att ordningsmakten senare skulle ha större problem med folk som glott på fotboillsmatchen på stadens serveringar. 

67358-53

Den här stackars Cadillac Fleetwooden från 1957 tilldrog sig poliens intresse
Och när det klev ut 17 (!) personer ur den hade de svårt att hålla sig för skratt
större delen av besättningen fick fortsätta till fots efter det. 

Jag har sett den bilen förut, den är jätteäcklig... ser ut som ett välanvänt råttbo inuti
och som den gått igenom ett världskrig utanpå... det byggdes bara 890 stycken såna
här Fleetwood limousiner, och när man tänkter på att någom nån gång betalat 7500
dollar, som då var ungefär sex årslöner för fabriksarbetaren som byggde dom, 
så kan man undra vad urpsunlige ägaren hade tyckt om att se den idag... 



67358-54

Ett kärt återseende! en vän importerade denna Chevrolet Fleetline från 1948
en gång i tiden, och jag var med och hjälpte till att renovera den runt 1991-92

Jag kom att gilla den väldigt mycket, speciellt me den trevliga silver/blåmetallic
kombinationen, och faktiskt saknat bilen ibland.  Har sett den då och då till
salu runt om i hela landet, nu är den hemmahörande i Brålanda, och är fortfarande
lika fin som jag minns den .




67358-52

En "krom-Olds" glider sakta fram, det går inte att glida fram så mycket raskare
än gångfart på cruising rundan iallfall, eller rättare sagt det går faktiskt fortare
att gå runt. 



67358-55

Det är såna här syner som stärker min tes om att raggare inte skall ha jänkebilar...



67358-56

Verkar som om besättningen i den här Bonneville cabben jsut sett färdigt på 
fotbollsmatchen.  Pontiac Bonneville från 1965 är en mycket fin bil, oerhört trevliga
att köra, och då jag förra året spenderade en hel del mil i en Calalina 65:a
så förstår jag varför dessa modeller är jättepopulära här, så många man 
ser numer undrar man om det kan finnas nån kvar i staterna som svenskarna
missat.. 

Kommentarer
Postat av: wille store

jag tycker att bin sida var bra. spesigellt det om att "raggare" inte ska ha sånna bilar. jag själv vill inte längre kalla mig för raggare pga det dåliga rycktet som vi entusiaster får av dom som stökar och förstör våra cruicingar. // ranchero wille

2007-04-01 @ 12:34:14
Postat av: Svensson

48-Chevan var intressant, mycket plåt i karossen. Konservativ design, kunde ha vatt' årsmodell '41 nästan...

Jämför Ford '49 vilket steg framåt det var, helt modern pontonkaross, lång och låg. Det var väl den däringa hypoidbakaxeln som gjorde't, plattare kardanknut varför baksoffan kunde göras lägre och därmed taket.

Invecklat kanske, men så var'e!

Postat av: Mårten

Den Chevan ghade mycke plåt minns jag , vi var tre man för att få av motorhuven. som man kunde hoppa jämfota på utan nåt märke.
Den är egentligen en faceliftad 41:a, man körde på dom under restriktionsåren 46-48 hos de flesta. Dock kom Hudson redan sent -47 med sin "limpa" med pontonkaross och mycke lägre än Fords senare 49:a
Kaiser/Frazer kom på banan redan 1946 med dylik, rena rymdskeppen då. Och så får man inte glömma den fantastiska Tucker.

2008-01-31 @ 16:00:07
Postat av: Svensson

Tucker, Frazer och Hudson, du sa det, de var tidigt ute, moderna bilar till utseendet medan "alla andra" återanvände förkrigsdesigner.

Ändå förblir Ford '49 en favorit hos mig. Bl a den där "planeten mitt i planeten", spinnern mitt i grillen - fast den var kanske snodd av Studebaker Commander? Och sedan blev spinnersarna två, och sedan en igen, och sen var det 1955 och en ännu modernare look såg dagens ljus.

2008-02-02 @ 12:08:01
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback