Drickabilen, eller på rymmen från folkhemmet

Då jag i inlägget om Tjolöholm använde ordet anakronism, så kom jag att tänka på att idag var det dags för drickabilen att ta sin runda på vägarna häromkring, våran alldeles egna lokala anakronism.

Karlen har kört sin drickabil och levererat hem backar till folk i trakterna häromkring sen när minns nog ingen riktigt, jag minns han från när jag var liten och klängde omkring på flaket på hans redan då ålderdomliga Scania och valde omsorgsfullt ut drickor, medan mamma alltid tog en back ramlösa och en back hälften lättöl och hälften tonic.  Var man inte hemma var det inga problem det stod två backar med det bakom knuten, betala kunde man göra nästa gång.

Drickabilen pryddes med logon Marks bryggeri, och det gör den än idag, fast bryggeriet som sådant finns inte sen länge, det är mer ett åkeri, det är Rune och hans numer lite nyare ålderdomliga lastbil, och ett lass drickabackar.

Han har sen länge passerat pensionsåldern, men kör sina rundor punktligt och plikttroget år ut och år in, som en kvarleva från den tid det faktiskt fanns lönsamhet i att ge folk denna typ av service. Kort och gott en anakronism, antagligen den siste i slag, Jag kommer sakna den dagen han är borta för då finns det ingen som tar över stafettpinnen.
 

Kommentarer
Postat av: Uffe

Finns det en drickabil kvar i Sverige idag? Har han glasflaskor i backar med sig? Ge mig hans kör-rutt så jag får komma och lyssna på klirret, jag lovar att köpa en back.

Postat av: Mårten

Jajemen, han måste vara den siste, visst är det glasflaskor, Coca-Cola original, Pommac, Trocadero, fruktsoda och såna etiketter :-)

Han kör här i delar av Härryda kommun, och trakterna Kinna, Skene och däromkring.

2006-05-25 @ 00:02:19
URL: http://svammelsurium.blogg.se
Postat av: Lennart

Det är ju precis denna typ av tjänster som smörjer maskineriet. Idag körs samhället utan olja. Man har effektivt monterat ner och tagit bort allt smörjmedel och förväntar sig sedan att det skall fortsätta funka som det gjorde innan. Nej, istället så går folk sönder och stressar ihjäl sig. Hurra för mer olja, förlåt dricka var det ju i detta fallet.

2006-05-26 @ 09:04:51
URL: http://chevroletcaprice.blogspot.com/
Postat av: robban

Jag minns mina barndomsdagar ute i västra förlunda. Det åkte omkring en såm drickabil på gårdarna och alla sprang ut för att köpa dricka. Fast det var de där stora 5 liters glasflaskorna som man mestadels köpte. Svagdricka, lättöl och sockerdricka fanns det i dem. Jag var konstigt nog mer förtjust i svagdricka på den tiden...

2006-05-28 @ 12:42:05
URL: http://punkmummel.blogspot.com/
Postat av: Mårten

en kompis bosatt i västra Föunda kallar hembygden fö Värsta Fyllerunda :-)

2006-05-28 @ 23:56:59
URL: http://svammelsurium.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback