Titanic

http://www.expressen.se/index.jsp?a=580418

denna tant, har jag fått höra personligen av om den natten ombord på Titanic den ödesdigra natten...
Hon höll en föreläsning på Sjöhistiriska museet , när dom hade börjat bärga artefarker från Titanic. Jag minns än idag denna lilla spröda tant berätta om den natten.. och jag minns det än idag, det hon berättade var ord från en värld som inte finns idag , allt hon berättade för oss, etsade sig fast i minnet, jag kan återkalla hennes spröda, men orubbligt fasta röst om vad som hände den natten.

för oss som är födda massa antal decennier senare, så känns det svårt att greppa, allt försvinner i historiens dimmor, men att få sitta och lyssna på en som var med den ödesdigra natten i april 1912 och som upplevt det vi kallar historia som sin egen uppväxt i en världsbild som ett par år senare maldes ner i gyttjan på väsfronten under det mest vidriga omständigheter..


Att höra en röst som talar till en från 1912.. det verkligen skakar om en ens själ, det går inte att beskriva , men rent konkret så  sätter det ens egen existens i ett visst perspektiv.

Kommentarer
Postat av: Christopher

Så sant, så sant...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback