De Förgätna del 16 - Mustang High Country Specials
Ford Mustang var en omedelbar succé när den hade premiär 1964. En fräck sportig liten bil till fördelaktigt pris, som man sen kunde kryssa i otroliga mängder med tillbehör, inredningsalternativ, färgkombinationer med mera. En ny biltyp var född, de kallades "Pony cars".
Suget var enormt efter Mustanger, och snart erbjöds trimsatser och ännu fler eftermarknadstillbehör än de redan befintliga. Många sådana köptes in och monterades av försäljningsverkstäderna, så kallade "dealer options"
Dock fanns det från 1966 ett slags pseudo-option erhållet av Ford men som var tänkt att enbart erbjudas i Colorado, The "High Country Special"
Vad var det som var så speciellt med High Country Special?, nja inte så mycket, det var rätt igenom en vanlig Mustang, med förbehållet att den bara gick att få i tre olika färgval, grönt, guld eller blått. och en liten skylt på framskärmen som talade om att det var en High Country.
Alla ordinarie motoralternativ, karosstyper och sådant erbjöds. Det enda speciella egentligen var just att den bara såldes i Denver, Samtliga HCS bilar byggdes i San José fabriken i Kalifornien. En produktion på 400 var tänkta exklusivt för Denver, men det blev bara 333 första året. 1967 byggdes det ytterligare 416 stycken.
1968 Blev det lite ändring på den anonyma specialmodellen, Shelby blev inblandade i projektet och de hade presenterat för Ford en GT/SC modell, SC stod för Sport coupe, men den blev det inget av, utan istället gjordes det i all hast en GT/CS för 1968, California Special. Shelby kom att stå för de speciella CS-tillbehören, och denna modell kom också enbart att byggas i San José-fabriken.
Dessa hade mer iögonfallande igenkänningstecken än HCS, Som de dekorativa sidoscoopen ovan, en egen helsvart grill med dimljus från Lucas, snabbfästen (dzus-skruv) till motorhuven, ett modifierat bakparti som var ombyggt med glasfiberlucka och integrerat med en spoiler. Och även som på Shelby-modellerna, stora bakljusramper som togs från 1965 års Thunderbird. Men det var bara ett prydnadspaket, alla ordinarie motoreralternaltiv fanns tillgängliga och övrigt inga mekaniska skillnader.
En uppsättning speciella stripes fick Californa Special bilarna likaså.
Dessa Californa Specials byggdes enbart på coupémodellen, och såldes som namnet antyder enbart i Kalifornien. Och en liten serie för dealers i Södra oregon. Dessa kom i guldmetallic med guldfärgad inredning och kalldes "Nugget gold" Mustanger, men räknas in som California Specials.
4118 California Specials sattes samman i San Jose-fabriken innan produktionen upphörde sista Juli 1968. Även 250 eller 251 High Country Specials som bilen nedan gjordes återigen enkom för Denver.. Dessa 68:or skilde sig inte från CS annat än emblemen.
Alltid trevligt att läsa dina artiklar och du har en imponerande kunskap om det du skriver om. För att inte tala om bilderna som är minst lika intressanta. Skriver du för någon motortidning eller liknande normalt? Om inte så borde du göra det. Keep up the good work!
Alltid trevligt att läsa dina artiklar och du har en imponerande kunskap om det du skriver om. För att inte tala om bilderna som är minst lika intressanta. Skriver du för någon motortidning eller liknande normalt? Om inte så borde du göra det. Keep up the good work!
Tackar för berömmet :) Jo, har vart publicerad i amerikanska motortidningar ibland.
Bildmaterialet till dom här artiklarna snor jag mest från nätet, övriga bilder från träffar, race å övrigt är mina egna.
Jag måste stämma in i lovsången, mycket välskriven och intressant information!